Komisja Europejska i Ryanair przeciwko Lufthansie

Zazwyczaj jest tak, że prezes Ryanaira Michael O’Leary obraża Komisję Europejską i bezpardonowo atakuje konkurencję. Jakie zaskoczenie, że w sprawie „lotów widmo” i sporu Irlandczyków z Lufthansą KE przychyliła się do argumentów Michaela O’Leary i potwierdziła, że tej zimy linie lotnicze w UE mają obowiązek wykorzystania połowy slotów (działek czasowych startu i lądowania).

Publikacja: 14.01.2022 17:54

Komisja Europejska i Ryanair przeciwko Lufthansie

Foto: Bloomberg

Dwa tygodnie temu prezes Grupy Lufthansy Carsten Spohr narzekał, że Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines oraz Brussels Airlines muszą wykonać w styczniu i lutym 33 tys. lotów po Europie bez pasażerów na pokładzie. I to tylko dlatego, że chętnych do latania jest tak mało, że trudno jest wykorzystać posiadane sloty (działki czasowe startów i lądowania). Z tej liczby 18 tysięcy „lotów widmo” ma wykonać sama Lufthansa.

Zgodnie z tym, co zdecydowała Komisja Europejska przewoźnicy z krajów UE mają obowiązek wykorzystać połowę przyznanych slotów, aby ich nie utracić. Lufthansa uznała, że jest to za dużo i domagała się obniżenia tej proporcji do 80:20. Czyli linie lotnicze miałyby obowiązek wykorzystania jedynie jednej piątej przyznanych im slotów. To było nie do zaakceptowania dla lotnisk, które na takim podziale straciłyby potężne kwoty z tytułu opłat lotniczych i wielka niedogodność dla pasażerów, którzy mieliby bardzo ograniczone możliwości na przemieszczanie się po Europie. Przy tym sloty na najważniejszych lotniskach, takich jak Frankfurt, Paryż, Amsterdam czy Bruksela, ale także i Warszawa w naszym regionie są bardzo cenne i w czasach przed pandemią linie o nie walczyły i płaciły dziesiątki milionów euro, bo było ich za mało.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru