Katowicki efekt Amazona

Lotnisko w Katowicach dotychczas biło rekordy w odprawach pasażerów lotów czarterowych. Teraz umacnia się na 2. miejscu w Polsce jako port cargo. Dzieje się tak, ponieważ widać już efekty działalności Amazona.

Publikacja: 29.08.2021 12:05

Katowicki efekt Amazona

Foto: Fotorzepa/Magdalena Jodłowska

W lipcu na lotnisku w Katowicach odprawiono 2607 ton ładunków, czyli o 762 ton więcej ( o 41,3 proc.) w porównaniu z wynikiem sprzed roku. Od stycznia do końca lipca 2021 r. przeładowano 16 423 ton ładunków, czyli o 5507 ton więcej ( 50,4 proc.) w porównaniu do pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. W przewozach cargo liderem rynku pozostaje warszawskie lotnisko Chopina, które w lipcu 2021 odprawiło 8,7 tys. ton ładunków.

Latem 2021 r. regularna siatka połączeń cargo w Katowice Airport powiększyła się o trzy kierunki obsługiwane dla Amazona. 6 lipca 2021 r. uruchomiono połączenie Mediolan-Malpensa – Cagliari – Katowice – Paryż de Gaulle – Mediolan-Malpensa. Dwa tygodnie później po raz pierwszy obsłużono trasę Katowice – Hannover – Mediolan-Malpensa – Hannover – Katowice . W sierpniu doszły kolejne kierunki. 3 sierpnia odbył się pierwszy lot Mediolan-Malpensa – Katania – Katowice – Madryt – Mediolan-Malpensa. Wszystkie te trasy obsługiwane są przez cargo Boeing 737-400.

W Katowicach swoje bazy regionalne mają czołowi operatorzy cargo w Europie. Obecnie siatka regularnych lotów cargo obejmuje 10 połączeń. Oprócz nowych rejsów Amazona, dla spółki obsługiwana jest również następująca trasa regularna: Katowice – Kolonia-Bonn – East Midlands – Kolonia-Bonn – Katowice. DHL Express lata z Katowic do Lipska, UPS do Kolonii-Bonn, FedEx do Paryża; TNT obsługuje trasę Liege – Katowice – Gdańsk – Ryga – Liege.

Ponadto od stycznia 2021 r. Lufthansa Cargo prowadzi ogólnopolską linię towarową , tzw Road Feeder Service (RFS), czyli lądowe usługi transportowe między lotniskami. W ramach tego projektu oferuje regularne połączenia cargo do Frankfurtu i Wiednia.

— Od lat, dzięki nowoczesnej infrastrukturze zdolnej do obsługi dużej ilości ładunków, Katowice Airport osiąga coraz lepsze wyniki w tym segmencie ruchu lotniczego; lotnisko umacnia swoją pozycję wśród polskich lotnisk regionalnych. Według naszych prognoz 2021 będzie dla nas rokiem rekordowym; zakończymy to 50 proc. wzrostem ilości obsłużonych ładunków w porównaniu z rokiem ubiegłym. W 2021 r. ok. Przeładowanych zostanie 30 tys. ton frachtu. Jednocześnie zależy nam na rozwoju tego segmentu. Planujemy powiększenie powierzchni cargo w Katowice Airport. W dającej się przewidzieć przyszłości zaplanowaliśmy inwestycję, która pozwoli nam co najmniej podwoić powierzchnię infrastruktury terminalowej obsługującej ładunki lotnicze — mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, spółki zarządzającej Katowice Airport.

Katowice Airport należy do największych regionalnych portów lotniczych w Polsce (trzeci po Warszawie i Krakowie). W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów. 2 miliony z nich podróżowało lotami czarterowymi. Prognozy na 2020 rok zakładały, że obsłużonych zostanie 5,5 mln podróżnych.

Ostatecznie z powodu pandemii koronawirusa w ubiegłym roku na lotnisku w Katowicach odprawiono 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w zakresie ruchu czarterowego oraz regionalnym liderem w zakresie ruchu cargo.

Transport
Amerykanie chcą przywrócenia połączeń lotniczych z Rosją
Transport
Lotniczy złom wraca na rosyjskie niebo. Rosjanie polecą 60-letnimi samolotami
Transport
Znów strajk na niemieckich lotniskach. W poniedziałek nic nie poleci
Transport
Donald Trump poleci boeingiem, którego nie chcieli Rosjanie
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Transport
Rząd uruchamia miliardowe wsparcie na zakupy elektrycznych ciężarówek