Lufthansa nie chce komentować spekulacji medialnych – tak odpowiedział rzecznik Lufthansy na pytania wysłane ze szwajcarskiej firmy analitycznej ch-aviation. De Sousa ujawnił jeszcze, że jest to kontynuacja rozmów rozpoczętych jeszcze w 2019 roku, kiedy Lufthansa chciała przejąć pakiet kontrolny w TAP wspólnie z partnerem ze Star Allance, amerykańskimi liniami United. Negocjacje zostały jednak przerwane przez pandemię COVID-19. — Gdyby nie było pandemii, najprawdopodobniej cała sprawa zostałaby już pozytywnie zakończona. Ale jak wiecie Komisja Europejska także ma tutaj wiele do powiedzenia. Ale przed pandemią sprawy były naprawdę poważnie zaawansowane — mówił prezydent Portugalii cytowany przez krajową agencję informacyjną Lusa.
Rząd w Lizbonie zdecydowanie popiera zaangażowanie Lufthansy, które zapewne znacznie poprawiłoby sytuację TAP i trwającą tam restrukturyzację. Z kolei niemiecka linia znana jest ze stosowania zasady „twardej ręki" wobec przejmowanych przewoźników, tak było w przypadku Swissa, Austrian Airlines i Brussels Airlines, oraz przy planie naprawczym w Eurowings.
Na razie jednak TAP próbuje się sam ratować. 16 lipca Komisja Europejska, po protestach Ryanaira, ponownie zatwierdziła pomoc publiczną w wysokości 1,2 mld euro dla tej linii. Jednocześnie Bruksela jasno postawiła sprawę, że w przyszłości, jeśli TAP będzie chciał się rozwijać, to już nie może polegać na publicznych pieniądzach.
Wiadomo, że przed pandemią Lufthansa chciał wejść do TAP w roli inwestora strategicznego. Taki komunikat otrzymali również akcjonariusze niemieckiego przewoźnika i inny udziałowiec – David Neeleman. Tyle, że Niemcy nigdy nie złożyli formalnej oferty.
Teraz największym problemem jest fakt, że sama Lufthansa korzysta z pomocy publicznej, na którą niemieccy podatnicy mogą wydać nawet 9 miliardów euro, gdyby linia potrzebowała całej tej kwoty. To wsparcie jest związane z restrykcyjnymi warunkiem, że linia nie może przejmować więcej, niż 10 proc. udziałów w konkurencyjnych firmach do czasu aż spłaci trzy czwarte przyznanej kwoty.