Unijne pieniądze na CPK. Horała: to wiarygodna inwestycja

Komisja Europejska przyznała ponad 108 mln zł dofinansowania z instrumentu CEF Reflow na Centralny Port Komunikacyjny. To dotychczas największa dotacja, jaką spółka pozyskała z Brukseli.

Publikacja: 16.07.2021 11:49

Widok z drona na Baranów (pow. grodziski)

Widok z drona na Baranów (pow. grodziski)

Foto: PAP/Leszek Szymański

Fundusze w ramach instrumentu CEF Connecting Europe Facility (Łącząc Europę) służą do finansowania projektów infrastrukturalnych w transporcie, energetyce i telekomunikacji. Wnioski o wsparcie takich projektów złożyły cztery firmy z Polski – Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe, Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Pomorska Kolej Metropolitalna. Łączna kwota aplikacji wyniosła ok. 365,5 mln zł. Ostatecznie Polsce przyznano 212,1 mln złotych, z czego połowę otrzymał CPK.

Czytaj także: Dzięki CPK z Warszawy do Łodzi pojedziemy szybciej

Dofinansowanie dotyczy dwóch inwestycji: prac projektowych dla tunelu dalekobieżnego Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Szacowana wartość tego projektu to 119 mln zł, wysokość dofinansowania z UE – 59,4 mln zł., prac studialnych dla odcinka KDP między Warszawą i Poznaniem (część tzw. „igreka"). Budżet tego przedsięwzięcia to niespełna 99 mln zł, a kwota dofinansowania – ponad 49,5 mln zł. Dla fragmentu tego odcinka (Warszawa-Łódź) opracowywane jest studium wykonalności. – Interpretujemy te wyniki jako sygnał z UE, że Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja wiarygodna, potrzebna i dobrze przygotowana – uważa minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Na dwie zgłoszone inwestycje CPK trafi w sumie ponad połowa puli krajowej i największa część środków dostępnych dla krajów Unii. To pokazuje, że za granicą istnieje świadomość, jak istotny jest to projekt dla całej Europy Środkowo-Wschodniej – dodaje.

Komisja Europejska oceniła aplikacje CPK najwyżej spośród wszystkich zgłoszonych polskich projektów, rekomendując pełną kwotę wsparcia wnioskowaną przez spółkę. Podczas Komitetu CEF propozycja KE została też zatwierdzona przez państwa członkowskie. Następnym krokiem będzie podpisanie dwóch umów o udzielenie dotacji (tzw. Grant Agreement). Oba dokumenty są już w przygotowaniu.

– Ponad 47 mln euro – taka kwota może trafić na siedem polskich projektów kolejowych z instrumentu „Łącząc Europę" (CEF). To duży sukces naszego kraju. Polska znalazła się na pierwszym miejscu według wartości pozyskanego dofinansowania wśród wszystkich krajów, które ubiegały się o fundusze – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Po uruchomieniu kolejnych środków, w ramach tzw. CEF 2 (z perspektywy UE na lata 2021-2027), CPK planuje złożenie wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2,25 mld złotych, które zamierza przeznaczyć m.in. na kolejowe prace projektowe: dla węzła CPK, roboty budowlane w tunelu dalekobieżnym KDP w Łodzi oraz wykonanie projektów odcinków kolei dużych prędkości: z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania. Dotychczas spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF prawie 8 mln zł dofinansowania na prace przygotowawcze do budowy linii kolejowej w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli fragmentu trasy Katowice-Ostrawa. Bruksela dofinansowuje też współpracę z SNCF (koleje francuskie) w sprawie standardów technicznych dla kolei dużych prędkości oraz wdrażania systemu KDP. Zakładana maksymalna prędkość eksploatacyjna na liniach kolejowych CPK to – w ramach pierwszego etapu inwestycji – 250 km/godz. Możliwe będzie jej podniesienie w przyszłości (tzw. prędkość projektowa wyniesie 350 km/godz.), jeśli zaistnieje takie zapotrzebowanie ze strony przewoźników. Podstawowym założeniem całego programu jest możliwość dotarcia z większości dużych polskich miast do nowego lotniska i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki
Transport
Zamówione przez Chińczyków Boeingi wracają do Stanów Zjednoczonych