To najważniejsze postanowienia podjęte w Chicago podczas zeszłotygodniowej konferencji prezesów linii należących do Sojuszu Gwiezdnego.
Brak jest planów dalszego rozszerzania Star Alliance o nowych członków, z wyjątkiem przygotowującej się brazylijskiej linii Azul, której właściciel kupił portugalski TAP. Chociaż prezes Star Alliance, Mark Schwab w rozmowie z „Rzeczpospolitą" przyznał, że jest jeszcze miejsce na drugiego przewoźnika indyjskiego - po przyjętych do sojuszu rok temu Air India. To rozwiązanie - dwóch przewoźników w dużych krajach dobrze działa już w Chinach (Air China, Shenzen Airlines), czy USA, gdzie członkami są połączone linie United i Continental. - Ale dzisiaj w Indiach żadne konkretne rozmowy nie są prowadzone- zastrzegł się Mark Schwab. Wyraźnie widać, że po latach starań i przymiarek największy sojusz lotniczy na świecie zrezygnował z poszukiwania linii członkowskiej w Rosji. Aerofłot wybrał Skyteam, S7- Oneworld, a Pułkowo po poważnych zastrzeżeniach co do przestrzegania procedur bezpieczeństwa zostały skreślone z listy potencjalnych kandydatów.
Nowa konsolidacja
Widać także wyraźnie, że w Starze dochodzi do wewnętrznej konsolidacji. Kolejne linie podpisują ze sobą porozumienia i coraz częściej i coraz dalej będzie można podróżować na jednym bilecie,korzystać z ułatwień przy przesiadkach, bez konieczności zmiany terminala.
Po joint venture LOT- Turkish Airlines, przyjęta w lipcu 2015 Avianca Brasil będzie miała wspólne rezerwacje z Turkish Airlines i Ethiopian Airways, które wyrastają na największego przewoźnika w Afryce. Lufthansa i japońska ANA mają już joint venture cargo, a z kolei LOT rozmawia ANA o wspólnych rezerwacjach na trasie Warszawa-Tokio po tym, jak polski przewoźnik 13 stycznia 2016 uruchomi bezpośrednie połączenie z lotniskiem Narita w Tokio.
To lotnisko, zresztą tak samo, jak Guarluhos w Sao Paulo i LAX w Los Angeles oraz Terminal Królowej na londyńskim Heathrow stają się centrami przesiadkowymi linii należących do Stara. Linie starowskie także w Warszawie odprawiają się z tego samego Terminala 2. Wszędzie tam, gdzie było to możliwe, także w warszawskim porcie im. Chopina otwarto specjalne przejścia Gold Track (Złoty Szlak) dla posiadaczy złotych kart lojalnościowych.