„1989” i „Zapiski z wygnania” z Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry

„1989” w reżyserii Katarzyny Szyngiery i „Zapiski z wygnania” w reżyserii Magdy Umer otrzymały ex aequo Grand Prix dla najlepszego spektaklu Teatru Telewizji na XXIII Festiwalu Teatru Telewizji Polskiej i Teatru Polskiego Radia Dwa Teatry w Sopocie.

Publikacja: 25.06.2024 10:02

Marcin Czernik na gali Dwóch Teatrów. Zagrał Jacka Kuronia w spektaklu „1989"

Marcin Czernik na gali Dwóch Teatrów. Zagrał Jacka Kuronia w spektaklu „1989"

Foto: Natasza Młudzik

Stworzony w Sopocie Festiwal Dwa Teatry, po kilku edycjach w Zamościu, gdzie został przeniesiony za prezesury Jacka Kurskiego, ewidentnie z powodów politycznych (z regionu, gdzie Zjednoczona Prawica miała złe wyniki wyborcze - do miasta, gdzie cieszyła się dużym poparciem) wrócił do swojej kolebki.

Dwa Teatry po trudnym sezonie

Ta edycja była szczególna, ponieważ Teatr Telewizji, w ostatnich latach bojkotowany przez część środowiska aktorskiego ze względu m. in. na propagandowy charakter „Wiadomości”, nie mógł liczyć na współpracę z wieloma najważniejszymi twórcami. Dopiero w styczniu nowym dyrektorem został Michał Kotański, zaś jego zastępcą Wojciech Majcherek.

Czytaj więcej

Krystian Lupa o powrocie do „Czarodziejskiej góry”: Zachorowałem na Tomasza Manna

Były jednak oczywiste problemy z kalendarzem produkcyjnym, z abonamentem oraz dotacją dla mediów publicznych (zablokowali je prezydent Andrzej Duda i szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski). A także kwestia pomijania przez poprzedni rząd wielu tematów, teatrów i środowisk, a wręcz czynienie ich obiektem propagandowej nagonki (Teatr im. Słowackiego z odwoływanym dyrektorem Krzysztofem Głuchowskim czy atakowana wielokrotnie Krystyna Janda). Dlatego w ostatnich miesiącach sezonu 2023/2024 częste były przeniesienia na ekran spektakli ze scen dramatycznych.

Festiwal Dwa Teatry: „1989” i „Zapiski z wygnania”

Ostatecznie do konkursu stanęło 14 spektakli. Jury telewizyjne pracowało w składzie Maria Pakulnis, Andrzej Grabowski, Łukasz Gutt, Michał Walczak, Anna Augustynowicz (przewodnicząca).

Jedno z Grand Prix otrzymał rapowany musical „1989”, przeniesiony z Teatru im. Słowackiego, koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego bohaterami są ludzie Solidarności – Lech Wałęsa, Jacek Kuroń, Władysław Frasyniuk, ale też inne postaci historii PRL, zaś tematem głównym „pozytywny mit” Solidarności i obalenia komunizmu w pokojowy sposób. W przypadku Grand Prix dla „1989” Marcina Napiórkowskiego, Katarzyny Szyngiery, Mirosława Wlekłego w reżyserii Katarzyny Szyngiery, jury postanowiło przyznać nagrodę dla zespołu aktorskiego.

Nagroda za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego „1989” otrzymał Józef Kowalewski (nagrodzony także za przeniesienie „Cudzoziemki” Marii Kuncewiczowej w reżyserii Katarzyny Minkowskiej z Teatru Polskiego w Poznaniu).

Za reżyserię spektaklu „1989” - nagrodę za odwagę twórczą otrzymała Katarzyna Szyngiera, nagrodę za kostiumy do „1989” odebrał Arek Ślesiński, zaś za choreografię w „1989”– Barbara Olech.

Czytaj więcej

„Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceausescu”: Powiatowa Lejdi Makbet

Grand Prix dla „Zapisków z wygnania” Sabiny Baral o wydarzeniach 1968 r. w reżyserii Magdy Umer jury podzieliło w następujący sposób: za nadzwyczajną kreację aktorską – Krystyna Janda, za reżyserię – Magda Umer, za opracowanie muzyczne – Janusz Bogacki, za zdjęcia – Piotr Wojtowicz. Spektakl powstał w Teatru Polonia.

Nagrodę za reżyserię spektaklu „Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej otrzymała Katarzyna Minkowska.

Bohaterowie historii: Wojciech Korfanty i Barbara Sadowska

Z kolei Nagrodę za oryginalny polski tekst dramatyczny wręczono ex aequo Arturowi Pałydze za utwór „Hotel Korfanty” w reżyserii Roberta Talarczyka – o przywódcy powstań śląskich, i Piotrowi Rowickiemu za utwór „W maju się nie umiera” w reżyserii Anny Gryszkówny o Barbarze Sadowskiej (gra ją Agnieszka Przepiórska), matce zamordowanego w PRL Grzegorza Przemyka. Spektakl wyprodukował warszawski Dom Spotkań z Historią.

Nagroda za zdjęcia do spektaklu „Powiem wam, jak zginął” (reż. Marek Bukowski) powędrowała do Arkadiusza Tomiaka.

W kategorii najlepsza scenografia triumfowali Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński (za spektakle „Apetyt na czereśnie” w reż. Anny Sroka-Hryń i „Hotel Korfanty” w reż. Roberta Talarczyka.)

Za montaż nagrodzono Szymona Sabarańskiego za spektakl „Powiem wam, jak zginął”.

Nagrodę aktorska za rolę męską ex aequo przyznano Arkadiuszowi Brykalskiemu za „Apetyt na czereśnie” oraz Michałowi Sikorskiemu za Władzia w spektaklu „Cudzoziemka”.

Nagroda aktorska za rolę kobiecą powędrowała do Alony Szostak za rolę Róży w spektaklu „Cudzoziemka”.

Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość „odrzucającą stereotyp i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci historii dotyczącą problemów współczesności” otrzymał Robert Talarczyk za reżyserię spektaklu „Hotel Korfanty” Artura Pałygi. Dodajmy, że ten spektakl powstał we współpracy z Teatrem im. Wyspiańskiego w Katowicach.

Czytaj więcej

Joanna Szczepkowska i Adam Ferency laureatami Nagrody Wielkiej Festiwalu „Dwa Teatry”

Jury postanowiło również Nagrody pozaregulaminowe. Laureatem w kategorii muzyka oryginalna do spektaklu „Cudzoziemka” jest Wojciech Frycz. Dwa honorowe wyróżnienia aktorskie otrzymała Maja Kowalska – za rolę Muszki w „Skizie” (reż. Wojciech Adamczyk) i Monika Roszko – za rolę córki Marty w „Cudzoziemce”.

Polskie Radio — słuchowisko o Barbarze Sadowskiej

Nagrody w konkursie słuchowisk radiowych przyznało jury w składzie - Anna Wieczur (przewodnicząca), Dorota Landowska, Malina Prześluga, Joanna Bachura-Wojtasik, Piotr Salaber.

Grand Prix dla najlepszego utworu otrzymali twórcy słuchowiska „Siostra Hioba” o Barbarze Sadowskiej, matce Grzegorza Przemyka: za tekst – Marta Rebzda, za reżyserię – Waldemar Modestowicz, za realizację akustyczną – Maciej Kubera, za opracowanie muzyczne lub muzykę – Piotr Moss, za rolę aktorską tytułową – Anna Dereszowska. Słuchowisko zostało zgłoszone przez Program I PR.

Nagrodę za reżyserię słuchowiska Patrycji Babickiej „Ci” dostał Maciej Wiktor, zaś Nagrodę za scenariusz oryginalny słuchowiska – Tomasz Man (za „Nie przyszedłem przynieść pokoju, ale miecz” oraz „Mała piętnastka).

Stworzony w Sopocie Festiwal Dwa Teatry, po kilku edycjach w Zamościu, gdzie został przeniesiony za prezesury Jacka Kurskiego, ewidentnie z powodów politycznych (z regionu, gdzie Zjednoczona Prawica miała złe wyniki wyborcze - do miasta, gdzie cieszyła się dużym poparciem) wrócił do swojej kolebki.

Dwa Teatry po trudnym sezonie

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Malta Festival Dominiki Kulczyk wraca we wrześniu
Teatr
Iwan Wyrypajew: Putin jest jak terrorysta, chcę grać dla Muska
Teatr
Joanna Szczepkowska i Adam Ferency laureatami Nagrody Wielkiej Festiwalu „Dwa Teatry”
Teatr
Teatr Dramatyczny po Monice Strzępce: Spajanie horyzontów Wojciecha Farugi
Teatr
Po Monice Strzępce Wojtek Faruga zostanie powołany na szefa Teatru Dramatycznego