Festiwal Teatralny Warszawa Centralna. Migracje

Julianna Snapper śpiewa w basenie, Chopin staje się patronem azylu, a Johan Simons wraca do Kieślowskiego. To tylko niektóre wydarzenia drugiej edycji festiwalu Warszawa Centralna, który w tym roku odbywa się pod hasłem Migracje.

Aktualizacja: 15.10.2010 16:41 Publikacja: 15.10.2010 12:42

Podczas festiwalu zobaczymy m.in. występ Julianny Snapper, która śpiewa wisząc głową w dół albo prze

Podczas festiwalu zobaczymy m.in. występ Julianny Snapper, która śpiewa wisząc głową w dół albo przebywając... pod wodą

Foto: Rzeczpospolita

Dlaczego Migracje? Bo to jedno ze zjawisk charakteryzujących współczesny świat. Szczególnie interesujące z perspektywy Polski, z której jeszcze niedawno emigrowały tysiące młodych ludzi w poszukiwaniu lepszego losu i zarobku.

[wyimek] Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty festiwalowe - informacja niżej[/wyimek]

– Chcemy rozmawiać o migracjach w momencie, kiedy dawno już zatarły się różnice między znanym i nieznanym, swojskim i obcym – deklarują organizatorzy festiwalu.

Dlatego w spektaklach gości z zagranicy znajdziemy wiele odwołań do polskiej kultury.

Znany już z prezentowanego w Polsce przedstawienia „Dziesięć przykazań według Dekalogu” holenderski reżyser Johan Simons ponownie sięga po twórczość filmową Krzysztofa Kieślowskiego w spektaklu „Trzy kolory: Niebieski, Biały, Czerwony”. Tym razem chce zastanowić się nad sensem idei zjednoczonej Europy.

Szwedzka grupa performersko-teatralna Poste Restante zaprasza widzów do „Azylu Fryderyk” zainspirowanego losem Chopina. To projekt skierowany do osób otwartych na nietypowe działania, bo szwedzcy artyści w swoich akcjach likwidują tradycyjny podział na scenę i widownię. Zapewniają jednak, że w „Azylu Fryderyk” będzie można uciec od problemów życia codziennego i odpocząć, więc może warto się odważyć?

Migracje na festiwalu to również wędrówki poza granice konwencji teatralnych. Jak w przypadku Julianny Snapper, która odebrała klasyczne muzyczne wykształcenie, ale wykorzystuje je w zupełnie nieklasyczny sposób. Znana jest z ekstremalnych warunków swoich występów, w trakcie których śpiewa, wisząc głową w dół albo przebywając... pod wodą. W Warszawie wystąpi na basenie w Pałacu Młodzieży.

Festiwal potrwa do końca października. W listopadzie jako aneks do niego zobaczymy premierowe przedstawienie Pawła Miśkiewicza, który przyjrzy się migracji historycznej – paryskiej Wielkiej Emigracji.

[i] Międzynarodowy Festiwal Teatralny Warszawa Centralna. Migracje, Teatr Dramatyczny, PKiN, plac Defilad 1, PKiN, bilety: 45 – 170 zł, karnety: 349 – 549 zł, rezerwacje tel. 22 656 68 65, piątek (15.10) – niedziela (31.10)[/i]

[link=http://www.kulturalna.pl/]www.kulturalna.pl[/link]

[link=http://www.teatrdramatyczny.pl/]www.teatrdramatyczny.pl[/link]

[ramka][srodtytul]Trzy razy premiera[/srodtytul]

[b]„Plac Apokalipsa”, reż. Michael Marmarinos, wyk. Sandra Korzeniak, Adam Ferency, bilety: premiera – 60 – 150 zł, pozostałe spektakle – 35 – 80 zł, premiera: piątek (15.10.), spektakle: sobota (16.10.), godz. 19.30[/b]

W 2008 r. podczas pierwszej edycji Warszawy Centralnej Michael Marmarinos prezentował spektakl „Umieram jako kraj”. Tym razem grecki reżyser przygotował przedstawienie na zamówienie Teatru Dramatycznego. Na podstawie „Małej Apokalipsy” – jednej z najbardziej warszawskich powieści Tadeusza Konwickiego – i pism Platona zastanawia się nad fenomenem ludzkiej pamięci.

[b]„Glissando”, reż. Christian Garcia, wyk. Klara Bielawka, Julia Kijowska, Edouard Mont de Palol, bilety: premiera – 35 – 150 zł, spektakle – 35 – 80 zł, piątek (22.10.), spektakle: sobota (23.10.), godz. 20[/b]

Bez Chopina w Roku Chopinowskim obyć się nie można. Christian Garcia, twórca szwajcarskiej grupy Velma, postanowił skonfrontować biografię i twórczość Chopina z postacią Syda Barretta z brytyjskiej grupy Pink Floyd. Przygotowywany spektakl z udziałem aktorów Teatru Dramatycznego, muzyków z Lozanny i performerów z Paryża i Berlina ma być operą, której Chopin nigdy nie napisał.

[b]„Klub Polski”, reż. Paweł Miśkiewicz, wyk. Marcin Bosak, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Stanisława Celińska, bilety: 50 – 80 zł, premiera: środa (10.11.), godz. 19[/b]

Ten spektakl to powrót w czasy dziewiętnastowiecznej paryskiej Wielkiej Emigracji. Paweł Miśkiewicz odczytuje ją jako kulturę stworzoną przez samotnych mężczyzn. Nie tylko wielkich poetów: Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, ale też rzesze bezimiennych żołnierzy. Im właśnie reżyser oddaje głos, by opowiedzieli o swoich doświadczeniach życia poza ojczyzną.

[i] ar[/i][/ramka]

[ramka][srodtytul]Zagrają - KONKURS[/srodtytul]

[b]Koncerty w Klubie Festiwalowym, Cafe Kulturalna, PKIN, pl. Defilad 1, bilety: 15 – 25 zł (dla posiadaczy biletów na spektakle i karnetów wstęp wolny), informacje: tel. 22 656 62 81, piątek (15.10) – niedziela (29.10), godz. 22 – 23

Cafe Kulturalna na dwa tygodnie staje się klubem przy festiwalu. Tu oprócz spotkań odbędą się również koncerty. W piątek dawki niezapomnianych wrażeń dostarczy • Mitch & Mitch, ciekawie balansujący na granicy kiczu z zastosowaniem konwencji country & western. [/b]

Na sobotę zaplanowano show • Snaksa – podobnie oparty na prowokacjach, ale za to innego gatunku. Housem i electro starej szkoły doprawia on Prince’a i Steviego Wondera. Kiedyś pracował z Peaches, Jamie Lidellem i Scissor Sisters. Nowy Jork opuścił dla lepiej rokującego jego karierze Berlina.

Duet • Meril Wubslin, którego twórczość opiera się na akustycznym folku z melodyjnym wokalem, pojawi się na scenie Kulturalnej we wtorek. Od zespołu Christiana Garcii i Valerie Niederoest należy oczekiwać odprężających brzmień na granicy hipnozy.

W środę zaś wystąpi • Kashanti, czyli muzycy grupy Szu szu (Piotr Kopik, Ivo Nikić, Karol Radziszewski). Zagrają, co wyrosło z ryzykownej estetyki szant.

Następną sobotę (23 października) uświetni • The Tsigunz. To jedyny w swoim rodzaju miks wschodnich i zachodnich klimatów, gdzie tradycja jazzowa spotyka się ze słowiańską postromantyczną melodyką.

W piątek, 29 października, wystąpi zaś • Allstar Refjudzi Band. Usłyszymy etno punk w wykonaniu muzyków z Chin, Kurdystanu, Armenii, Słowacji, Szwajcarii, Czech i USA.

[b] KONKURS[/b]

Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia - po jednym na każdy koncert:

Wygra 6 pierwszych zgłoszeń, z opinią o festiwalu, na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail].

Start konkursu, czwartek 14 X, godz. 18.00

[b]Znamy już zwycięzców, poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie :) [/b]

Dlaczego Migracje? Bo to jedno ze zjawisk charakteryzujących współczesny świat. Szczególnie interesujące z perspektywy Polski, z której jeszcze niedawno emigrowały tysiące młodych ludzi w poszukiwaniu lepszego losu i zarobku.

[wyimek] Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty festiwalowe - informacja niżej[/wyimek]

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Teatr
Teatry operowe. Dyrektor musi odejść, bo jest za długo
Teatr
Klata powołany na dyrektora Teatru Narodowego. Teraz pojechał do Kijowa
Teatr
„Na prochach” to musical mocniejszy niż narkotyk
Teatr
Pokazy mistrzów i autorytetów
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Teatr
Europejska nagroda dla Krzysztofa Warlikowskiego