Aktualizacja: 18.05.2021 13:45 Publikacja: 18.05.2021 13:45
Foto: materiały prasowe
"41. edycja Warszawskich Spotkań Teatralnych powstała z tęsknoty. W historii festiwalu zdarzały się różne momenty przerwy, czasami nawet dłuższe. Ale okoliczności, które spowodowały, że wracamy ze Spotkaniami w tradycyjnej formule po dwóch latach, są absolutnie wyjątkowe i niestety wszystkim dobrze znane. Może właśnie na przekór tym okolicznościom bardzo chcieliśmy jak najszybciej znowu zaprosić do Warszawy teatry z różnych miejsc w kraju i ponowić tę jedyną w swoim rodzaju okazję spotkania z publicznością Warszawskich Spotkań Teatralnych. (...) Wśród twórców, których prace zobaczymy na 41. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, są artyści doskonale znani publiczności, jak Monika Strzępka i Paweł Demirski, Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak czy Ewelina Marciniak. Ale mamy też w programie aż trzech debiutantów: Jędrzeja Piaskowskiego, Radka Stępnia i Franciszka Szumińskiego (tylko ten pierwszy pracował już w warszawskich teatrach). Są to młodzi reżyserzy, których sposób uprawiania teatru warto poznać, bo być może z nimi będziemy wiązać przyszłość naszego teatru.
Na afiszu tegorocznych WST są takie firmy, jak Stary Teatr w Krakowie, Nowy w Poznaniu, Wybrzeże w Gdańsku, ale pojawia się też bardzo dawno niewidziany Teatr im. Osterwy w Lublinie, a Teatr im. Fredry w Gnieźnie wystąpi przed warszawską publicznością po raz pierwszy.
Jak podkreśla Wojtek Majcherek, tradycją WST była również obecność przedstawień polskich twórców, zrealizowanych za granicą. W tym roku będzie to możliwe z wiadomych względów tylko w formie pośredniej: to rejestracja głośnego spektaklu „Der Boxer” - adaptacja powieści Szczepana Twardocha „Król” w reżyserii Eweliny Marciniak z Thalia Theater w Hamburgu. Artystka otrzymała prestiżową niemiecką nagrodę Fausta za reżyserię tego widowiska.
W Teatrze Capitol, odbyły się dwa pokazy premierowe hitowej komedii w reżyserii Wojciecha Adamczyka - „Boeing Boeing”. Druga uroczysta premiera połączona była z jubileuszem 30-lecia pracy artystycznej Mikołaja Krawczyka.
„Chłopki” Sulimy i Piaseckiego o m.in. skomplikowanych relacjach polsko-ukraińskich to świetny komentarz do wpisów Leszka Millera na platformie X o Ukraińcach. Rzecz dzieje się w firmie o tradycjach z 1672 i Wołynia. Dwa lata później niż w serialu „1670".
Kiczowatym „Faustem” w Narodowym Wojciech Faruga jako reżyser otworzył swoją dyrekcję w Dramatycznym w Warszawie.
„Word on Wirecard” Anki Herbut i Łukasza Twarkowskiego w monachijskim Kammerspiele pokazuje największą aferę w Niemczech po 1945 r. Merkel i Scholz nabrali się na tę bańkę finansową. Spektakl otrzymał "Der Faust", najważniejszą nagrodę teatralną w Niemczech w kategorii dźwięk i multimedia.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Sprzedane w pół milionie egzemplarzy „Chłopki. Opowieść o naszych babkach" Joanny Kuciel-Frydryszak stały się punktem wyjścia spektaklu w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Premiera w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy 9 listopada.
„Chłopki” Sulimy i Piaseckiego o m.in. skomplikowanych relacjach polsko-ukraińskich to świetny komentarz do wpisów Leszka Millera na platformie X o Ukraińcach. Rzecz dzieje się w firmie o tradycjach z 1672 i Wołynia. Dwa lata później niż w serialu „1670".
W muzyczno-teatralnej „Pasji według św. Marka” Pawła Mykietyna w roli Poncjusza Piłata wystąpi Magdalena Cielecka. Inscenizowany koncert odbędzie się 21 listopada w Warszawie.
Kiczowatym „Faustem” w Narodowym Wojciech Faruga jako reżyser otworzył swoją dyrekcję w Dramatycznym w Warszawie.
100 lat po Noblu za powieść „Chłopi” zainteresowanie utworem nie słabnie.
Sprzedane w pół milionie egzemplarzy „Chłopki. Opowieść o naszych babkach" Joanny Kuciel-Frydryszak stały się punktem wyjścia spektaklu w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Premiera w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy 9 listopada.
Wyreżyserowany przez Krystynę Jandę w OCH-Teatrze „Koniec czerwonego człowieka” to jeden z najbardziej poruszających i wciągających spektakli, jakie oglądałem od dawna.
Małgorzata Szydłowska, współzałożycielka krakowskiej Łaźni Nowej, w jej dwudziestym, jubileuszowym sezonie zaprasza na spektakl „Nurt”. Znana scenografka wyreżyserowała przedstawienie o pierwszym teatrze w Nowej Hucie. Premiera 7 listopada.
Ten spektakl uświadamia nam, że nie ma jednego „normalnego” schematu funkcjonowania ludzkiego umysłu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas