Włoski spór o kamienne odchody

Amerykański artysta wystawił na biennale we włoskiej Carrarze rzeźbę przedstawiającą ludzki stolec. Mieszkańcy uzupełnili dzieło o miotłę i śmietniczkę

Publikacja: 27.06.2010 21:35

Paul McCarthy w Carrarze

Paul McCarthy w Carrarze

Foto: YouTube

Paul McCarthy wykłada historię sztuki w Los Angeles, a w świecie jest znanym i cenionym twórcą kontrowersyjnych rzeźb o konotacjach erotycznych i fizjologicznych. Była już wielka dmuchana świnia w pozie zachęcającej do sodomii i nadmuchiwane ludzkie odchody. Rysunki z fallusem Amerykanin wystawiał w warszawskiej Zachęcie.

Zaproszony do udziału w biennale rzeźby w Carrarze McCarthy skorzystał z miejscowego ciemnobrązowego trawertynu i zaproponował realistyczne dzieło, które trudno nazwać inaczej niż wieloczłonową ludzką kupą. Co więcej, postanowił wzbogacić dzieło o wymowę ideową i wyeksponował je na głównym deptaku miasta Corso Roma, przed wejściem do siedziby Kasy Oszczędnościowej Carrary jako symbol walki z kapitalizmem. Legło tam z wielką pompą w piątek i wywołało natychmiast protest lokalnych mieszkańców, którym nie bardzo się spodobało, że ich podatki wydawane są już nie na przysłowiowe, ale prawdziwe „g...”.

W nocy ktoś uzupełnił dzieło o wielką miotłę i śmietniczkę wraz z radą, żeby artysta po sobie posprzątał. Służby miejskie usunęły dodatkowe akcesoria, co wywołało ożywioną dyskusję wśród artystów. Wielu było zdania, że taki „performance w performance” posiada nieocenioną wartość artystyczną, bo jest żywym dowodem na aktywne zaangażowanie miejscowej społeczności w twórczość artystyczną.

[i] Korespondencja z Rzymu[/i]

[b]Obejrzyj: Paul McCarthy w Carrarze[/b]

Paul McCarthy wykłada historię sztuki w Los Angeles, a w świecie jest znanym i cenionym twórcą kontrowersyjnych rzeźb o konotacjach erotycznych i fizjologicznych. Była już wielka dmuchana świnia w pozie zachęcającej do sodomii i nadmuchiwane ludzkie odchody. Rysunki z fallusem Amerykanin wystawiał w warszawskiej Zachęcie.

Zaproszony do udziału w biennale rzeźby w Carrarze McCarthy skorzystał z miejscowego ciemnobrązowego trawertynu i zaproponował realistyczne dzieło, które trudno nazwać inaczej niż wieloczłonową ludzką kupą. Co więcej, postanowił wzbogacić dzieło o wymowę ideową i wyeksponował je na głównym deptaku miasta Corso Roma, przed wejściem do siedziby Kasy Oszczędnościowej Carrary jako symbol walki z kapitalizmem. Legło tam z wielką pompą w piątek i wywołało natychmiast protest lokalnych mieszkańców, którym nie bardzo się spodobało, że ich podatki wydawane są już nie na przysłowiowe, ale prawdziwe „g...”.

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1150
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1149
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1148
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1147
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1146