„Ofiary zapewniają oglądalność” – głosi napis na plakacie umieszczonym nad sceną wiedeńskiego 3raum-Anatomietheater, który wystawia sztukę „Pension F.”. Przedstawienie poświęcono słynnej sprawie 73-letniego Josefa Fritzla, który więził swą córkę Elisabeth przez 24 lata w bunkrze w Amstetten. Gwałcił ją, płodząc siedmioro dzieci, z których jedno zmarło i zostało spalone przez Fritzla w piecu do utylizacji odpadów.
Gdy teatr zapowiedział, że sztuka o Fritzlu będzie komedią, w Wiedniu zawrzało. Reżyser skandalista Hubsi Kramar zaczął dostawać telefony z pogróżkami.
– Anonimowi rozmówcy grozili mi śmiercią, zrywano plakaty promujące przedstawienie, bazgrano obraźliwe hasła na budynku teatru, a do zamku w drzwiach na scenę wpuszczono raz klej – mówi Kramar cytowany przez BBC.
Sprawa nabrała wymiaru politycznego, bo okazało się, że 3raum-Anatomietheater otrzymuje państwowe dotacje. Radykalnie prawicowa Partia Wolności zwróciła się do władz z żądaniem wstrzymania finansowania sztuki, która „poniża ofiary”.
W obawie przed ekscesami w czasie premiery skierowano do ochrony teatru siły policji. Kramar wynajął też prywatną firmę ochroniarską. Zamieszanie wokół „Pension F.” wzmogło zainteresowanie sztuką. Bilety na premierę sprzedały się na pniu – wykupili je głównie dziennikarze.