"Rzeczpospolita": Już po raz 14. „Rzeczpospolita” publikuje ranking najcenniejszych polskich marek. Czy któraś z nich ma możliwość znalezienia się wśród najlepszych brandów świata?
Marzanna Witek-Hajduk: Obawiam się, że nie będzie to łatwe. Po pierwsze dlatego, że polskim firmom brakuje potencjału umiędzynarodowienia, czyli nie są jeszcze rozpoznawalne na arenie międzynarodowej. Po drugie, polscy inwestorzy muszą jeszcze dojrzeć rynkowo, żeby mieć większy potencjał finansowania kampanii swoich marek. Do wykreowania marki rozpoznawalnej na skalę międzynarodową będą bowiem niezbędne duże nakłady. Poza tym znalezienie się wśród najcenniejszych marek wymagałoby stworzenia brandu technologicznego, bo to one królują w takich zestawieniach. A kiedy przyjrzymy się naszym markom eksportowym, to raczej niewiele jest firm, które należą do tego sektora. Jedną z najbardziej znanych jest marka gry komputerowej „Wiedźmin”, ale to jeszcze za mało.