Zapłata należności za nabyty towar lub usługę zostanie dokonana przez bank na podstawie wypełnionego przez jednostkę przelewu Split na dwa rachunki bankowe dostawcy, tj. na jego rachunek rozliczeniowy i powiązany z nim rachunek VAT. Zapłata należności odpowiadająca wartości sprzedaży netto zostanie zapłacona przez nabywcę za pośrednictwem banku bezpośrednio na rachunek rozliczeniowy dostawcy. Pozostała część ceny odpowiadająca kwocie podatku VAT, zostanie zapłacona przez bank na rachunek VAT dostawcy. Jest to specjalne i nowoutworzone wszystkim podatnikom VAT przez banki konto przeznaczone tylko dla celów rozliczeń podatku VAT.
Rachunek VAT, to specjalny rachunek funkcjonujący łącznie z rachunkiem rozliczeniowym czynnego podatnika VAT. Został on założony i jest prowadzony przez banki dopiero od 1 lipca 2018 roku. Ten specjalny rachunek służy tylko i wyłącznie dla celów rozliczeń podatku VAT. Wpływ innych należności oraz pokrywanie z niego innych należności niż sam podatek VAT jest niedopuszczalne prawnie.
§ 6.
Nowe zasady płatności należności z otrzymanych faktur wg MPP - co do zasady - dotyczą każdej faktury, jeśli sam fakt płacenia wynikających z nich należności (tzw. realizacja płatności) przypada po 1 lipca 2018r. Oznacza to, że MPP objąłby także faktury, które zostały otrzymane przez jednostkę przed tą datą. Mimo tych ogólnych zasad stosowania MPP, a także z uwagi na dobrowolność wdrożenia tego nowego systemu płatności, nowe zasady płatności, czyli zastosowanie MPP wprowadza się jako obowiązkowe dla jednostek ale tylko do faktur otrzymanych po 1 lipca 2018r.
§ 7.
Jednostka wypełnia przelew Split nie tylko w sytuacji posiadania wystarczających środków na rachunku VAT na pokrycie kwoty VAT wynikającej z otrzymanej faktury z wykazaną kwotą tego podatku. Także w razie braku środków na rachunku VAT lub niewystarczającej kwoty na pokrycie kwoty VAT wynikającej z otrzymanych przez jednostkę faktur z wykazaną kwotą tego podatku, należy wypełnić przelew Split. Bank zrealizuje obydwa rodzaje takich przelewów. Bank odrzuci przelew Split (także zwykły przelew), jedynie wtedy, jeśli brak będzie środków na rachunku rozliczeniowym, którym dysponuje jednostka.
§ 8.
Jak wynika z wyroku TSUE (C-276/14) z 29 września 2015r. oraz ze specustawy o centralizacji rozliczeń VAT w samorządach z dnia 5 września 2016 r., scentralizowane jednostki gminne, tj. gminne jednostki i zakłady budżetowe, nie posiadają zdolności do czynności prawnych. Oznacza to, że jednostki te nie mogą być stroną umowy rachunku bankowego. Stroną taką może być wyłącznie Gmina (…). W konsekwencji jednostka zobowiązana jest zawrzeć stosowny aneks do umowy rachunku bankowego lub wypowiedzieć ją. W to miejsce właściwą umowę z bankiem zawrze Gmina (…), posługując się swoim NIP przepisanym jej jako podatnikowi VAT. Wówczas konta rozliczeniowe i rachunki VAT, którymi dysponować będą jednostki scentralizowane, będą przypisane Gminie (…), jako ich właścicielowi.