Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie regulaminu korzystania z parkingów funkcjonujących w systemie "parkuj i jedź" (P+R). Jako podstawę prawną jej podjęcia radni wskazali art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim rada gminy jest uprawniona do wydawania aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W regulaminie P+R radni zamieścili rozdział zatytułowany „Odpowiedzialność", w którym określono, za co odpowiada kierowca pozostawiający swoje auto na parkingu (zanieczyszczenia, wycieki oleju i płynów, spowodowane zniszczenia), a także – za co nie odpowiada zarządca parkingu (szkody powstałe w wyniku kradzieży, rozboju, rabunku zniszczenia lub uszkodzenia pojazdu).
Wojewoda te postanowienia zakwestionował. Stwierdził, że przekraczają delegację ustawową, a tym samym rada nie miała upoważnienia do ich umieszczenia w regulaminie.
– Przez pojęcie „zasad i tryb korzystania z obiektów użyteczności publicznej" należy rozumieć określenie reguł postępowania, zachowania się na danym terenie – wyjaśnia Artur Słowik, radca prawny Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Jednocześnie w pojęciu tym nie mieści się kompetencja do określania przez radnych zasad odpowiedzialności prawnej (cywilnej) osób korzystających z parkingu miejskiego – dodaje.
Stanowisko, że rada gminy w regulaminie korzystania z urządzeń i obiektów użyteczności publicznej nie jest uprawniona do wprowadzania żadnych przepisów ustalających lub modyfikujących odpowiedzialność cywilną, potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo wskazać tutaj można wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 16 listopada 2011 r. Sąd wskazał w nim w sposób jednoznaczny, że w regulaminie wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym rada nie jest uprawniona do wprowadzania do aktu prawa miejscowego żadnych przepisów ustalających lub modyfikujących odpowiedzialność karną bądź cywilną.