- W lutym na sesji rady gminy ma zostać podjęta uchwała w sprawie funduszu sołeckiego, w której zostaną wyodrębnione środki na 2018 r. W innym województwie takie uchwały kwestionuje regionalna izba obrachunkowa. Czy stanowiska RIO mogą być rozbieżne? Czy jest ryzyko unieważnienia takiej uchwały przez RIO w naszym województwie?
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych – regionalne izby obrachunkowe, są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa w ust. 2 tej ustawy. Na uwagę zasługują dwie normy prawne: art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 7 ww. ustawy. Ta pierwsza stanowi, że do wyłącznej właściwości kolegium izby należy ustalanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz orzekanie o nieważności uchwał i zarządzeń, o których mowa w art. 11 ust. 1. Natomiast druga norma stanowi, że członkowie kolegium w zakresie realizacji zadań nadzorczych i funkcji kontrolnych są niezawiśli i podlegają jedynie ustawom. Z powyższego wynika więc, że każde kolegium regionalnej izby obrachunkowej (w każdym województwie) jest instytucjonalnie niezależnym podmiotem, którego członkowie w sposób zupełnie autonomiczny podejmują decyzję w zakresie nadzoru nad uchwałami jednostek samorządu terytorialnego, w tym uchwałami gmin w sprawie funduszu sołeckiego. W praktyce oznacza to, że w ocenie kolegium jednej izby określona kwestia może skutkować orzeczeniem nieważności uchwały, a w ocenie drugiej – nie. Zatem, nie można sugerować się stanowiskami izb, które nie sprawują nadzoru nad daną jednostką, a tylko stanowiskiem izby ale właściwej według położenia danej gminy.