Co zawrzeć w regulaminie oceniania

Choć przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie przewidują takiej możliwości, urzędnicy mogą się odwołać do sądu od negatywnej oceny przełożonego

Aktualizacja: 07.04.2009 06:23 Publikacja: 07.04.2009 06:20

Co zawrzeć w regulaminie oceniania

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

[b]Stanowisko takie zajął Sąd Najwyższy w wyroku, który zapadł całkiem niedawno, bo 4 lutego 2009 r. [/b]Aby jednak w ogóle można było gminnego urzędnika ocenić, wójt powinien opracować i wydać w drodze zarządzenia stosowny regulamin.

Zgodnie z treścią art. 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=541482324F0957C8FC7391F0FCE5D081?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] należy w nim określić sposób dokonywania ocen, okresy, za które jest sporządzana ocena, jej kryteria oraz skalę ocen. Wszystko to musi uwzględniać potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikację funkcjonowania danej jednostki samorządowej.

[srodtytul]Przynajmniej raz na dwa lata[/srodtytul]

Podstawowe zasady przeprowadzania ocen pracowników samorządowych określone zostały w art. 27 ustawy z 21 listopada 2008 r. Zgodnie z jego treścią oceniane są wyłącznie osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych oraz kierowniczych urzędniczych. [b]Ocenę należy przeprowadzić na piśmie. Nie rzadziej niż raz na dwa lata i nie częściej niż raz na sześć miesięcy.[/b]

Aby jednak taką ocenę przeprowadzić, należy w regulaminie określić terminy jej przeprowadzania. Najprościej zapisać w nim, że wyznacza je bezpośredni przełożony, wskazując na piśmie miesiąc i rok, w którym będzie ona przeprowadzana. Regulamin powinien również doprecyzować, w jaki sposób i w jakim terminie należy pracownika poinformować o tym, kiedy i w jakim okresie będzie on oceniany.

[srodtytul]Sprawdzamy wykonywanie obowiązków[/srodtytul]

Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych ocena dotyczy wywiązywania się przez urzędnika z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz określonych w art. 24 i art. 25 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tymi przepisami do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli, a w szczególności:

- przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;

- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;

- udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;

- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;

- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;

- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Ponadto [b]do obowiązków pracownika samorządowego należy sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.[/b]

Co zatem powinno znaleźć się w regulaminie? Po pierwsze należy doprecyzować, co oznacza, że ocena jest pisemna. Można np. zapisać, że sporządza się ją na specjalnym arkuszu ocen, w którym wpisuje się m.in. opinie dotyczące wykonywania przez urzędnika obowiązków w okresie, w którym podlegał on ocenie. Można również sprawdzić wiedzę urzędnika, np. ze znajomości przepisów prawa, dając mu do rozwiązania test. Jeżeli ma on być jednym z elementów oceny, to trzeba informację o tym wpisać do regulaminu.

[srodtytul]Kryteria i skala[/srodtytul]

Ustawa nakazuje również określić w regulaminie kryteria oceny oraz skalę ocen. Jeżeli chodzi o skalę, to jej ustalenie jest proste. Wystarczy w nim zapisać, że wykonywanie obowiązków pracownika może być na poziomie bardzo dobrym, dobrym, zadowalającym i niezadowalającym. Według tej skali należy następnie ocenić każde z kryteriów, a następnie, korzystając z tej samej skali, wystawić ocenę za całokształt.

I tak, jeżeli pracownik według wszystkich kryteriów został oceniony bardzo dobrze, to taką ocenę należy mu wystawić jako całościową. Jeżeli natomiast zdecydowana większość obowiązków została oceniona na poziomie niezadowalającym, to w konsekwencji taką ocenę całościową otrzymać powinien urzędnik. Wszystkie te elementy warto szczegółowo w regulaminie opisać.

Jeżeli natomiast chodzi o kryteria oceny, to można je określić rozmaicie. Pewnych wskazówek w tej sprawie można szukać w nieobowiązującym już rozporządzeniu z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. [b]Można zapisać, które kryteria przeprowadzania oceny są obowiązkowe, a które fakultatywne. Pomoże to bowiem dostosować zasady oceniania do charakteru pracy każdego pracownika.[/b]

[srodtytul]Kiedy pracownik złoży odwołanie[/srodtytul]

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych bezpośredni przełożony doręcza ocenę pracownikowi oraz kierownikowi jednostki, w której jest zatrudniony, niezwłocznie. Określone zostały również zasady wnoszenia przez pracownika odwołań w sytuacji, w której nie jest on z uzyskanego stopnia zadowolony. Może je wnieść do kierownika jednostki na piśmie, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia oceny.[b] W razie złożenia odwołania można je uwzględnić i ocenę zmienić. Można też zarządzić przeprowadzenie oceny po raz drugi. [/b]

Warto zatem w regulaminie zapisać, w jakim terminie ta druga ocena ma być przeprowadzona. W ustawie bowiem zapisano jedynie minimalny termin ponownej oceny, w przypadku gdy urzędnik otrzyma negatywną. Wówczas weryfikacja nie może nastąpić wcześniej niż przed upływem trzech miesięcy, licząc od dnia zakończenia poprzedniej oceny.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Uzyskanie przez urzędnika samorządowego dwóch z rzędu ocen negatywnych skutkuje koniecznością rozwiązania z nim stosunku pracy z zachowaniem okresów wypowiedzenia.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.cyrankiewicz@rp.pl]m.cyrankiewicz@rp.pl[/mail]

Sądy i trybunały
Czego brakuje w planie Adama Bodnara na neosędziów? Prawnicy oceniają reformę
Podatki
Pomysł z zespołu Brzoski: e-faktury mogłyby wyręczyć sądy w ściganiu dłużników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Rozpoczęło się maturalne odliczanie. Absolwenci już otrzymali świadectwa
Sądy i trybunały
Piotr Schab: Nikt nie ma prawa łamać mojej kadencji
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Prawo drogowe
Za jazdę na takim „rowerze" można zapłacić mandat i stracić prawo jazdy