Biuro RPO przygotowało skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w którym podnosi, iż przepisy uchwały regulujące kwestie: odpowiedzialności odszkodowawczej, kosztów usunięcia pojazdu z parkingu oraz sankcji za naruszenie postanowień regulaminu zostały wydane z przekroczeniem upoważnienia zawartego w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym.
Rzecznik przypomina, iż rada gminy może wprowadzać regulaminy korzystania z obiektów użyteczności publicznej, zawierające nakazy i zakazy określonego zachowania się osób, jednak nakazy te i zakazy nie mogą być zagrożone sankcjami. Ponadto ustanawiając regulaminy rada gminy nie ma prawa określać w nich zasady odpowiedzialności odszkodowawczej. W granicach upoważnienia ustawowego nie mieszczą się też postanowienia uchwały, które nakładają na użytkownika parkingu obowiązek pokrycia kosztów związanych z usunięciem pojazdu z parkingu, jego zabezpieczeniem i przechowywaniem do czasu odbioru przez użytkownika.
W ocenie Rzecznika niezgodne z prawem są także postanowienia, które przewidują opłatę za zagubienie biletu parkingowego w wysokości 200 zł. „Opłata za zagubienie biletu parkingowego nie jest należnością z tytułu korzystania z obiektu użyteczności publicznej, jakim jest parking gminny, a zatem jej ustanowienie jest działaniem nie mającym umocowania w ustawie" – uważa RPO.