Debatę samorządową zdominowała informacja na temat pomysłu powiększenia Warszawy o dodatkowe 32 gminy, którą zaproponowała grupa posłów w ramach projektu ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Jak nie trudno się domyśleć projekt ten stał się przedmiotem komentarzy, głównie krytycznych, wielu publicystów, samorządowców oraz liderów opinii. Zaskakująca jest zarówno idea pomysłu, jak i forma jego przedstawienia, a w zasadzie brak jakiegokolwiek uzasadnienia i informacji ze strony autorów. Zainteresowani szczegółami muszą samodzielnie zapoznać się z projektem, a w nim okazuje się, że planowana reforma jest poważną ustrojową zmianą w zakresie funkcjonowania stolicy i okolicznych gmin.
Zmiana zasadniczego podziału terytorialnego Warszawy to w tym przypadku tylko element projektowanej reformy. Co to może oznaczać w praktyce? Prawdopodobnie możemy spodziewać się szybkiego tempa prac nad projektem ustawy z pominięciem dodatkowych elementów wpływających za jakość jego przygotowania (które są właściwe w przypadku przygotowywania projektu przez rząd) tj. sporządzenia Oceny Skutków Regulacji, konsultacji społecznych, opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, czy konsultacji międzyresortowych.
Gmina Warszawa
Poselski projekt ustawy zakłada znacznie większą zmianę niż tylko powiększenie Warszawy o dodatkowe gminy. Projekt ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy to w zasadzie propozycja ingerująca w obecny kształt samorządu terytorialnego w Polsce. Znane z dotychczasowych rozwiązań Miasto Stołeczne Warszawa ma stać się gminą Warszawa, które będzie obejmowało swoim zakresem terytorialnym obecne 18 dzielnic miasta. Realizowane zadania będą dotyczyły wszystkich zadań właściwych obecnie dla gmin. Różnica będzie polegała jednak na wzmocnieniu warszawskich dzielnic poprzez uzyskanie przez burmistrza dzielnicy przymiotu zwierzchnika służbowego pracowników urzędu, czy też wykonywanie zadań i kompetencji burmistrza gminy Warszawa w zakresie zadań dzielnicowych z mocy ustawy, a nie upoważnienia jak to funkcjonuje obecnie.
Proponowane rozszerzenie gmin będzie dotyczyło metropolitalnej jednostki samorządu terytorialnego – Miasta Stołecznego Warszawy. To nowy rodzaj jednostki samorządowej, nie spotykany do tej pory w prawie samorządowym. Jego zakres zadań będzie obejmował zadania powiatu, kształtowanie ładu przestrzennego, rozwoju gospodarczego, publicznego transportu zbiorowego, promocji miasta, a także koordynowanie realizacji zadań publicznych przez gminy znajdujące się w obszarze miasta stołecznego. Do tej pory jednostki samorządu terytorialnego funkcjonują na zasadzie rozdzielności stopni oraz własnej samodzielności, a kwestie związane ze współpracą realizowane są w ramach stowarzyszeń, związków samorządowych lub porozumień administracyjnych pomiędzy zainteresowanymi stronami.
Podstawą koordynacji zadań gmin będzie uchwały rady miasta stołecznego Warszawy, które będą określały programy i plany realizacji zadań, a także będą podstawą wprowadzania standardów i obowiązków sprawozdawczych gmin wchodzących w skład jednostki metropolitalnej. Rada metropolitalnej jednostki samorządowej oraz prezydent będą zatem organami odpowiedzialnymi za realizację zadań powiatowych oraz, przy pomocy miękkich narzędzi koordynacji i konsultacji realizowanych przez gminy zadań.