Hiszpania jest największym na świecie producentem oliwy z oliwek, przypada na nią 40 proc. światowej produkcji. Fale upałów ostatniej wiosny w porze kwitnienia gajów oliwnych, a następnie długotrwała susza dotknęły latem południe Hiszpanii, także drugiego producenta oliwy — Włochy i czwartego — Portugalię. Jedynie trzeci producent w Unii, Grecja nie odczuła kaprysów pogody i spodziewa się w tym roku większej produkcji, ale nie pokryje ona tego, co stracili rolnicy z Andaluzji.
- To katastrofa — stwierdził Primitivo Fernandez, szef hiszpańskiego zrzeszenia dostawców olejów jadalnych mówiąc o łącznych skutkach suszy, kryzysu gospodarczego i wojny w Ukrainie. Organizacja eksporterów Asoliva szacuje, że w tym roku ilość dostępnej oliwy na świecie zmaleje o co najmniej 10 proc. wobec sezonu zakończonego w 2021 r. ilością 3,1 mln ton — Każdy dzień bez deszczu to coraz gorsze prognozy — skwitowała Reuterowi największa spółdzielnia producentów oliwy, Dcoop.
Butelka hiszpańskiej oliwy zdrożała w 2022 r. o ok. 60 proc. — wynika z ustaleń grup producentów i wyspecjalizowanych firm. Wzrost ceny wywołał początkowo brak oleju słonecznikowego po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Potem doszły inflacja, drożejące nawozy i susza. Litr oliwy virgen kosztuje teraz ponad 7 euro, a w lutym 2022 było to niecałe 5 euro. Jej sprzedaż w ciągu 12 miesięcy do lutego zmalała w Hiszpnaii o 8 proc. — podała firma doradcza Nielsen.
Susza spustoszyła plantacje drzew awokado w Andaluzji. Ta uprawa wymaga dużo wody, ale rolnikom zapewniała duże zyski, więc zbocza wzgórz w tym regionie pokryły się rzędami drzew. Susza sprawiła, że zniknęły zasoby wody podskórnej, owoce awokado zamiast 30-40 dkg są wielkości średniej cebuli. Straty na plantacjach dochodzą do 80 proc. niektórzy właściciele obcinają większość konarów drzew i mają nadzieję, że to co zostanie, odbije na jesieni, gdy pogoda poprawi się.
Podobnie jest z pomidorami i innymi warzywami, uprawianymi pod gigantycznymi foliami w regionie Murcii. Sezon zimowy trwa tam do końca marca, bo potem jest za gorąco. Z danych portalu Hortoinfo wynika, że w ostatniej kampanii (1 września 2021-31 sierpnia 2022) eksport pomidorow z Hiszpanii zmalał do 651 mln kg, najmniej od dekady, dając 1,115 mld euro, średnio po 1,71 euro za kilogram.