Romański: Cały naród zbuduje drogi ministra

Wygląda na to, że Andrzej Adamczyk, minister odpowiedzialny za infrastrukturę, najpierw pokazał kierowcom marchewkę, podnosząc w czerwcu ze 107 mld do 135 mld zł wysokość wydatków zapisanych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, a teraz, rękami posłów szuka tych pieniędzy w bakach samochodów.

Aktualizacja: 12.07.2017 22:50 Publikacja: 12.07.2017 21:14

Romański: Cały naród zbuduje drogi ministra

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Złożenie projektu poselskiego, a nie rządowego, z jednej strony zdejmuje z władzy odium tej, która podnosi podatki (propozycja to głos zatroskanych niedostatecznym finansowaniem inwestycji drogowych posłów), z drugiej zwalnia taki pomysł z konieczności żmudnych konsultacji społecznych. Co ciekawe, skumulowany efekt poselskiej propozycji jest bliski kwocie, o jaką podniesiono skalę wydatków w ramach planu budowy dróg.

Fakt, sieć nowoczesnych połączeń drogowych jest Polsce potrzebna, dla wielu regionów stanowi szansę na szybszy rozwój dzięki lepszym połączeniom ze światem. Ale przedłożony plan stawia na wygranej pozycji przede wszystkim rząd. Bo ten przeznaczając połowę środków z nowej daniny na drogi samorządowe, uwalnia ok. 1 mld zł rocznie, które miały być do 2019 r. przeznaczane na program tzw. schetynówek. Zatrzyma sobie także wpływy z VAT od nowych inwestycji drogowych. Poza tym dzięki naszym pieniądzom zapewni sobie dobry PR na wschodzie Polski, bo większość z tych środków ma być przeznaczona na budowę trasy S19, zwanej dumnie Via Carpatia. Nie ma to jak finansować swoje sukcesy z cudzych pieniędzy.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Publicystyka
Weekend straconych szans – PiS przejmuje inicjatywę w kampanii prezydenckiej?
felietony
Marek A. Cichocki: Upadek Klausa Schwaba z Davos odkrywa prawdę o zachodnim liberalizmie
Publicystyka
Koniec kampanii wyborczej na kółkach? Dlaczego autobusy stoją w tym roku w garażach
analizy
Jędrzej Bielecki: Radosław Sikorski nie ma już złudzeń w sprawie Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Publicystyka
Marek Migalski: Rafał Trzaskowski, czyli zmienny jak prezydent