Butelki zalegają w piwnicach. Pandemia szkodzi szampanowi

Zapowiada się wyjątkowo dobry rocznik szampana. Problem w tym, że nie ma okazji do świętowania.

Aktualizacja: 14.08.2020 21:03 Publikacja: 14.08.2020 15:56

Butelki zalegają w piwnicach. Pandemia szkodzi szampanowi

Foto: Adobe Stock

W tym roku pogoda była wyjątkowo łaskawa dla Szampanii – słońca i deszczu było tyle ile trzeba oraz wtedy gdy było trzeba. Winogrona, z których powstaje szampan już za moment będą gotowe do zbiorów, dojrzałe i pełne wszystkiego, co tylko do najlepszych szampanów jest potrzebne. Jest tylko jeden problem – miliard butelek zalega w piwnicach.

Czytaj także: Najdroższe wino świata powstało na Węgrzech. Butelka kosztuje ponad 150 tys. złotych

Jeszcze przed pandemią koronawirusa szampana podgryzały inne wina musujące. Rosnąca popularność włoskiego prosecco czy hiszpańskiej cavy zmniejszała zainteresowanie szampanem. W czasie pandemii odeszły zaś tradycyjne okazje, przy których szampan lał się strumieniami – świętowanie udanych interesów czy wesela. Nikt nie chce świętować, gdy na krawędzi kieliszka wypełnionego bąbelkami może czaić się koronawirus. W efekcie winiarze z Szampanii mierzą się z drastycznym spadkiem popytu, jakiego nie widziano tu od czasów drugiej wojny światowej.

Napięcia między producentami winogron, a producentami szampana osiągną swój szczyt 18 sierpnia, gdy zapadnie coroczna decyzja, ile winogron można będzie wprowadzić na rynek. Rynek szampana jest bowiem wyjątkowy i kieruje się zasadą „pojedynczego plonu". Oznacza to, że producenci winogron zgadzają się sprzedawać tylko określoną ilość winogron, a nadwyżki albo gniją na polu albo są chłodzone jako rezerwa na czas słabych zbiorów.

Z jednej strony są négociants zrzeszeni w Union des Maisons de Champagne, którzy chcą niskiego plonu około 7 ton z hektara, czyli około 200 mln butelek (przechowywanie jest kosztowne), a z drugiej producenci winogron, którzy chcieliby zbiorów na poziomie 8,5 tony z hektara, by zapewnić sobie minimum utrzymania. Związki plantatorów i négociants nie udzielają informacji i komentarzy, ale obserwatorzy są zaniepokojeni dochodzącymi sygnałami i widzą kryzys.

- Kryzys popytu był już przed Covidem. We Francji młodzi ludzie piją coraz mniej wina i rośnie konkurencja ze strony prosecco i innych win musujących. Ale z drugiej strony jest rosnąca nierównowaga między dużymi domami a małymi producentami – mówił BBC Bernard Beaulieu, producent szampana i były szef związku winiarzy CGT Champagne.

Niezależni producenci skłaniają się ku stanowisku, że podjęta 18 sierpnia decyzja nie zadowoli nikogo. A perspektywa kryzysu jest mocno przygnębiająca.

Z drugiej strony, warto jednak zauważyć, że niezależnie od rosnącej konkurencji, to jednak wciąż szampan (a szampanem może się zwać tylko wino musujące z Szampanii) jest symbolem radosnego świętowania. A produkcja szampana trwa już setki lat i przebyła długą drogę od wina traktowanego niemalże jako odpad aż po symbol luksusu i świętowania. I przetrwała wielkie rewolucje, wojny i kryzysy gospodarcze.

Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Przemysł spożywczy
Owady w pieczywie mogą przestać być skandalem. Bruksela legalizuje larwy mącznika
Przemysł spożywczy
Jemy coraz więcej miodu, potrzebny import z Ukrainy. Dane Polskiej Izby Miodu
Przemysł spożywczy
Szampan mniej popularny na świecie, ale koniak nadal w modzie
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Przemysł spożywczy
Kolejne trunki w wersji bezalkoholowej?
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku