Sprzedaż „małpek” spadła, ale bardzo nieznacznie

Choć sprzedawcy przerzucili podatek od alkoholi w małych opakowaniach na klientów, a ceny mocno wzrosły, to spodziewany duży spadek ich sprzedaży nie nastąpił.

Aktualizacja: 11.02.2021 08:57 Publikacja: 10.02.2021 21:00

Sprzedaż „małpek” spadła, ale bardzo nieznacznie

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Obok kilku innych podatków z początkiem tego roku weszła w życie opłata od tzw. małpek, czyli napojów alkoholowych o pojemności mniejszej niż 300 ml.

Analiza danych tygodniowych z M/platform zrzeszającej 12 tys. małych sklepów detalicznych pokazuje, że zgodnie z przewidywaniami ciężar nowej opłaty został przeniesiony na konsumenta i od początku stycznia widoczny był stopniowy wzrost cen tego typu produktów. Największe zmiany nastąpiły w ostatnim tygodniu stycznia, gdy w stosunku do średnich cen z okresu listopad–grudzień 2020 r. za najmniejsze pojemności wódek trzeba było zapłacić nawet do 22 proc. więcej w przypadku wódek czystych oraz do 18 proc. więcej w przypadku wódek kolorowych.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności