Bruksela ugina się pod lobbingiem mleczarzy

Parlament Europejski ma głosować kolejną poprawkę znacząco utrudniającą produkcję, jak i sprzedaż roślinnych alternatyw dla nabiału.

Aktualizacja: 21.04.2021 14:16 Publikacja: 21.04.2021 14:07

Bruksela ugina się pod lobbingiem mleczarzy

Foto: AdobeStock

Póki co już ponad 435 tys. konsumentów podpisało petycję sprzeciwiającą się wprowadzeniu poprawki 171 w życie i tym samym powstrzymanie cenzury produktów pochodzenia roślinnego. Jej założenia są bowiem szokujące, zakłada ona, aby żywność pochodzenia roślinnego nie mogła być sprzedawana nawet w rozpoznawalnych opakowaniach jak karton mleka lub kostka margaryny roślinnej. Nie będzie można wizualnie przedstawiać i oceniać jako „przywołujące” lub „imitujące” nabiał – np. obrazu przedstawiającego „wirujący” napój owsiany na opakowaniu. Nie będzie można prezentować nawet naukowo udowodnionego wpływu na klimat poprzez porównanie śladu węglowego roślinnego produktu z jego mlecznym odpowiednikiem – we wszystkich komunikatach, w tym w mediach cyfrowych i społecznościowych. Zakaz ma objąć nawet opisywanie żywności na bazie roślin, jej smaku lub funkcji poprzez odwołanie się do znanej terminologii „mleczarskiej”. Na przykład stosowanie sformułowań, takich jak „jest jak mleko”, „kremowy” lub „maślany” w celu poinformowania konsumenta o przeznaczeniu, teksturze lub smaku – i to zarówno w kontekście użycia na opakowaniu, jak i w reklamie.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności