Takie rewolucyjne wyniki przynosi badanie, które zostało przeprowadzone we wrześniu 2020 r. przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na reprezentatywnej grupie respondentów. Ankieterzy zadali im te same pytania, które zadawali podczas podobnego badania przeprowadzonego w 2010 roku. W obu przypadkach zlecającym była Krajowa Izba Radców Prawnych.
Dziesięć lat temu usługi radców prawnych zyskały dobre i bardzo dobre oceny wśród 43 proc. badanych. Teraz ten odsetek jest dwukrotnie większy – wyniósł aż 81,2 proc. Podobny był wzrost zadowolenia z usług adwokackich – wskaźnik pozytywnych ocen skoczył z 46 do 76,8 proc. W 2010 roku w przypadkach obu zawodów blisko połowa badanych wyrażała oceny obojętne. W ankietach pytanie o ocenę usług zadawano tylko tym respondentom, którzy wskazali, że sami korzystali z usług prawników.
Co istotne, dziś Polacy tylko nieznacznie częściej korzystają z usług prawniczych niż przed dziesięciu laty. Na pytanie: „czy w ostatnich pięciu latach korzystała Pani/Pan z usług prawnika”, twierdząco odpowiedziało 18,2 proc. badanych. Przed dekadą było to 14 proc.
Ci, którzy z prawnika nie korzystali, w ogromnej większości (prawie 90 proc.) twierdzą, że nie mieli takiej potrzeby. To również niemal identyczny wskaźnik jak dziesięć lat temu.
Działacze samorządów prawniczych podkreślają, że lepsza ocena klientów to efekt doskonalenia zawodowego. Dzięki temu uzyskuje się efekt nie tylko w postaci porady prawnej czy reprezentacji w sądzie, ale też miłe wrażenie o obsłudze. – Jako samorząd radców prawnych oferujemy swoim członkom szkolenia e-learningowe dotyczące nie tylko umiejętności twardych, ale również umiejętności miękkich – podkreśla Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Izby Radców Prawnych.