74 proc. uczestników sondażu wie już, na kogo zagłosują w przyszłorocznych wyborach prezydenckich. Swojego kandydata nie ma jeszcze 19,5 proc. badanych, przy czym 4,7 proc. zdecydowanie nie wie, na kogo zagłosują.
Sondaż: Czego Polacy oczekują od kandydatów na prezydenta i jakie tematy powinni oni eksponować?
Jeśli chodzi o elektoraty poszczególnych partii to najbardziej pewni tego, na kogo zagłosują, są wyborcy KO (88 proc.) i PiS (87 proc.). Spośród wyborców Lewicy ponad 82 proc. wie już, na kogo oddadzą głos. Wśród wyborców Konfederacji odsetek ten wynosi ponad 81 proc., Trzeciej Drogi – ponad 80 proc., a wśród wyborców Bezpartyjnych Samorządowców – ponad 76 proc.
Czytaj więcej
Ugrupowanie Sławomira Mentzena i Krzysztofa Bosaka rośnie w siłę i jednoczy wokół siebie młodych wyborców. Konfederacja jest faktyczną trzecią drogą i może wskazać, kto będzie przyszłym prezydentem RP. Pokazuje też, że razem z PiS mogą stworzyć alternatywę dla rządów Donalda Tuska.
Ankietowanych zapytano również, czego oczekują od kandydata na prezydenta RP. Okazało się, że badani najczęściej wskazują odpowiedź „żeby mocno i stanowczo prezentował swoje poglądy” (41,13 proc.) oraz żeby „jasno i przejrzyście prowadził swoją kampanię” (39,25 proc.), a także „żeby bardziej tłumaczył/wyjaśniał swoje poglądy” (29,84 proc.) i żeby „zaczął eksponować swój program wyborczy” (26,61 proc.). Tylko 10,1 proc. wyborców oczekuje, że kandydat będzie bardziej krytykował swoich konkurentów.
Wśród tematów, które powinien eksponować kandydat na prezydenta, ankietowani najczęściej wskazywali „poprawę dostępu do lekarzy specjalistów” (22,58 proc.), „zmniejszenie ogólnej inflacji” (20,57 proc.) i „poprawę obronności kraju” (20,16 proc.). Na przeciwnym biegunie są poprawa dostępności jeśli chodzi o kredyty hipoteczne (0,9 proc.) i dopłaty do kredytów hipotecznych (1,5 proc.), a także budowa nowych dróg i linii kolejowych (3,2 proc.).