Rządowy elektrobus bez prądu

Program budowy narodowego autobusu elektrycznego zakończył się fiaskiem – wątpliwości zostały.

Aktualizacja: 04.11.2021 21:14 Publikacja: 04.11.2021 18:59

Autobusy na prąd jeżdżą w wielu miastach – „narodowy” nie pojedzie

Autobusy na prąd jeżdżą w wielu miastach – „narodowy” nie pojedzie

Foto: shutterstock

Fiaskiem zakończył się program budowy polskiego autobusu elektrycznego dla gmin, na który Narodowe Centrum Badań i Rozwoju miało wydać ok. 2,7 mld zł. Rządowy projekt – tysiąca elektrobusów – zainicjowany w styczniu 2017 r. w Ministerstwie Nauki został zamknięty w 2020 r. jako program nierealny.

Zanim do tego doszło, w puli tego gigantycznego budżetu znalazło się zlecenie na administrowanie programem (w tym uszczegółowienie zakresu merytorycznego, celów, funkcjonalności, kamieni milowych i negocjacji z interesariuszami). NCBR wybrało do tego prywatną firmę byłego prezydenta Zabrza Romana Urbańczyka, wieloletniego szefa związku komunikacyjnego na Śląsku, eksperta ds. transportu. Nie byłoby w tym nic kontrowersyjnego, gdyby nie kulisy wyboru i niespotykane decyzje z podmianą firmy, które miały ominąć zakazy ustawy antykorupcyjnej.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Polityka
„Martwe dusze” na listach poparcia dwóch kandydatów. PKW odmówiła rejestracji
Polityka
Raport o reakcjach na powrót Walusia. Krytycznie o Braunie, Bosaku, a nawet Nawrockim
Polityka
Smoleńsk 15 lat później. Rocznica w cieniu kampanii i politycznych napięć
Polityka
Kryzys w prokuratorskim zespole ds. Pegasusa. Gdzie leży problem?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Polityka
Debata Trzaskowski-Nawrocki? Szymon Hołownia mówi o skandalu