Chińczykom nie smakują polskie jabłka, ale trzymają się mocno w Egipcie

Jabłko z wieczora… – zaczyna się popularne powiedzenie, ale dokończmy je inaczej: to gest ambasadora. Skąd się wzięły na naszych ziemiach „złe grusze” i jak stworzyliśmy polskie odmiany jabłek, które podbijają dziś świat?

Publikacja: 06.10.2023 17:00

Henryk Sienkiewicz podczas prac nad Trylogią pomieszkiwał w Jeżewie nieopodal Tykocina. Posiadłość n

Henryk Sienkiewicz podczas prac nad Trylogią pomieszkiwał w Jeżewie nieopodal Tykocina. Posiadłość należała do Zygmunta Glogera, nieco zapomnianego historyka i etnografa. Jego ojcem był Jan, inżynier i z zamiłowania gospodarz o szerokich horyzontach. Jemu to zawdzięczamy, według popularnej wersji, pierwszą nowoczesną odmianę polskich jabłoni, zwaną glogierówką jeżewską. Rodzi ona nieduże, ładne i soczyste jabłuszka

Foto: mat. pras.

Trudno o bardziej nieoczywisty owoc i na początku tej historii wejdźmy na ścieżkę niezgody, na końcu której będzie… grusza. Nie inaczej, o nią właśnie i miedzę, gdzie drzewo rosło, kłóciły się w Sienkiewiczowskim „Ogniem i mieczem” rodziny Rzędzianów i Jaworskich. Z pierwszej pochodził sprytny i sympatyczny, acz infantylny giermek Jana Skrzetuskiego. Spór ten, niczym filmowe waśnie między Kargulami a Pawlakami, wpłynął na późniejsze działania bohatera. Ale co ma piernik do wiatraka? – ktoś zapyta.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
Rebranding Chrystusa. Antyreligijna obsesja Yuvala Noaha Harariego
Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Po debacie w Końskich nasza polityka stała się trochę inna
Plus Minus
Michał Bogacki: Bolesław Chrobry naraził się kronikarzom, bo walczył z Niemcami
Plus Minus
„Ostatnia lekcja”: Przyszłość teatru i złowrogi profesor
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Plus Minus
„Suknia i sztalugi”: Sztuka kobiet w wiekach mężczyzn