„Skóra i ćwieki na wieki”: Z tego gatunku się nie wyrasta

Dzisiaj nie ma większego znaczenia, jakiej muzyki kto słucha. Ale kiedyś bycie fanem metalu stanowiło rodzaj wyznania wiary – przekonuje Jarek Szubrycht w książce „Skóra i ćwieki na wieki”.

Publikacja: 02.12.2022 17:00

„Skóra i ćwieki na wieki”: Z tego gatunku się nie wyrasta

Foto: materiały prasowe

Jarek Szubrycht, dziennikarz, autor książek o tematyce muzycznej, emerytowany wokalista metalowy związany z grupą Lux Occulta, napisał przewodnik po świecie polskiego metalu. „Skóra i ćwieki na wieki” to zarazem opowieść, zbiór osobistych anegdot oraz eseje o tym ważnym kulturowym zjawisku. Książka w przystępny, często wręcz kolokwialny sposób tłumaczy, o co chodzi w metalowym świecie. Szubrycht podkreśla, że napisał ją nie tylko dla osób, które są fanami tego gatunku muzyki, ale też dla tych, którym metal kojarzy się wyłącznie z grupą Metallica. Zresztą sam metal ma wiele obliczy, rozgałęzień i krzyżówek. Szubrycht odkrył ciężkie brzmienia jako młody chłopak w połowie lat 80. Metal go fascynował, zaspokajał potrzebę przynależności do grupy i poczucie sensu. „Chodziło o budowanie tożsamości plemiennej, tworzenie nowej komórki społecznej, czy raczej wielokomórkowego, złożonego organizmu, zapewniającego to wszystko, czego nie potrafiła zapewnić rodzina. A żeby poczuć siłę tej wspólnoty, dobrze byłoby się umieć rozpoznać i policzyć – w sklepie, w szkole, na ulicy” – tłumaczy.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Polska przetrwała, ale co dalej?
Plus Minus
„Septologia. Tom III–IV”: Modlitwa po norwesku
Plus Minus
„Dunder albo kot z zaświatu”: Przygody czarnego kota
Plus Minus
„Alicja. Bożena. Ja”: Przykra lektura
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Plus Minus
"Żarty się skończyły”: Trauma komediantki
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje