Leon Tarasewicz: Co mówią kolory

Kolor jest częścią życia jak jedzenie. Prymitywne cywilizacje – jak blok kraju komunistycznego – nie miały kolorów, gdyż nie miały chemii na wysokim poziomie, nawet ubranka dla dzieci były szarobure. Na podstawie błękitu widzisz, czy masz do czynienia z cywilizacją na wysokim poziomie czy prymitywną.

Publikacja: 22.09.2017 12:00

Leon Tarasewicz, artysta malarz.

Leon Tarasewicz, artysta malarz.

Foto: Dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku, Maciej Zaniewski Maciej Zaniewski

Rz: Pańska wystawa, którą można było niedawno obejrzeć w Supraślu, została usytuowana w tamtejszej Akademii Supraskiej w Domu Pielgrzyma. Skąd ten wybór?

Leon Tarasewicz, artysta malarz: Cieszę się, bo to miejsce z wielką historią. Supraska ławra była jednym z trzech największych ośrodków duchowo-intelektualnych Wielkiego Księstwa Litewskiego. Jak głosi legenda, zakonnicy szli za krzyżem z dzisiejszego Gródka i tam, gdzie się zatrzymał krzyż, i oni się zatrzymali. Na tej właśnie górze stoi dzisiaj klasztor w Supraślu. Najpierw mnisi schodzili się na modlitwę do drewnianej cerkwi w Gródku, pierwszej na tym terenie chrześcijańskiej świątyni, która postawiona została w 1498 roku. Potem, w 1501 roku zaczęto budowę cerkwi w Supraślu. To unikatowy przykład architektury bizantyńsko-gotyckiej cerkwi mającej funkcje obronne. W środku znajdują XVI-wieczne freski, jedyny tej klasy przykład malarstwa rzymskiego na polskich ziemiach. To cud, że po tylu burzach dziejowych klasztor znowu funkcjonuje. Teraz potrzeba co najmniej czterech pokoleń ciężkiej pracy i modlitwy, żeby był na bardzo wysokim poziomie, jak kiedyś.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
„Cannes. Religia kina”: Kino jak miłość życia
Plus Minus
„5 grudniów”: Długie pożegnanie
Plus Minus
„BrainBox Pocket: Kosmos”: Pamięć szpiega pod presją czasu
Plus Minus
„Moralna AI”: Sztuczna odpowiedzialność
Plus Minus
„The Electric State”: Jak przepalić 320 milionów