„Rzeczpospolita” już po raz 10. nagrodziła innowacyjne firmy

Podczas uroczystej gali nastąpiło ogłoszenie werdyktu kapituły konkursu Orzeł Innowacji oraz wręczenie nagród i wyróżnień. Uhonorowane zostały nowatorskie rozwiązania, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynkowe.

Publikacja: 10.06.2024 09:00

Laureaci, przedstawiciele jury i redakcji podczas finału uroczystej gali, na której zostały ogłoszon

Laureaci, przedstawiciele jury i redakcji podczas finału uroczystej gali, na której zostały ogłoszone wyniki tegorocznego konkursu

Foto: Cezary Piwowarski

– To wy, podobnie jak wszyscy inni innowatorzy, jesteście przyszłością gospodarki – powiedział Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media (wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej”), zwracając się do przedsiębiorców zgromadzonych na uroczystej gali konkursu Orzeł Innowacji. Podczas wydarzenia, którego organizatorami były „Rzeczpospolita” i serwis rp.pl, ogłoszone zostały wyniki tegorocznej, jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu.

– Ludzkość nigdy jeszcze nie żyła pod taką presją technologii, z jaką mamy do czynienia dziś. Zmiany następują błyskawicznie – zauważył Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Zwrócił także uwagę na odmienne spojrzenia na główne trendy. – Kiedy podczas rozmów w Brukseli pada pytanie o największe obecnie wyzwania technologiczne w Europie, odpowiedź brzmi: transformacja energetyczna, Europejski Zielony Ład i suwerenność cyfrowa. Kiedy to samo pytanie pada w Londynie czy Nowym Jorku, odpowiedzi to: sztuczna inteligencja, komputery kwantowe i fuzja termojądrowa. To rozbieżne światy, ale wszystkie te kwestie łączy technologia, w którą wpisane są innowacje – mówił Bogusław Chrabota.

– Dziś będziemy honorowali firmy, które zaproponowały innowacje w swoich sektorach – dodał.

Krzysztof Maksymik, biegły rewident, partner w dziale rewizji finansowej, członek zarządu BDO – firmy będącej audytorem Orła Innowacji – podkreślił, że jest to konkurs jedyny w swoim rodzaju.

– Dlaczego jest nietypowy? Bowiem mają okazję spotkać się w nim zarówno doświadczone przedsiębiorstwa, jak i młode firmy, które są dopiero na początku swojej drogi biznesowej, niekiedy na etapie projektu, którego wdrożenie pozostaje jeszcze kwestią otwartą. To konkurs, w którym doceniane są także projekty niekoniecznie nastawione w pierwszej kolejności na zysk, ale mające służyć dobru wspólnemu. To wreszcie konkurs, w którym docenia się fakt, że autorom pomysłów po prostu chce się działać na rzecz innowacji – mówił Krzysztof Maksymik. Dodał, że rola audytora w tym konkursie jest sprawdzenie, czy wszystkie zgłoszenia spełniają wymogi formalne regulaminu.

Pamiętaj o komunikacji

Jak zwrócił uwagę prowadzący galę Marcin Piasecki, redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej”, w ostatnich latach w zgłoszeniach do konkursu widać, że wyzwaniem, szczególnie dla start-upów, jest komunikacja i pokazanie się światu, kapitule konkursu czy potencjalnym partnerom biznesowym.

Stąd w agendzie gali znalazła się debata ekspertów dotycząca tego „Co start-upy mogłyby powiedzieć światu, lecz tego nie robią. Najczęstsze błędy w komunikacji”. O tym, co firmy mogą poprawić w kontakcie ze światem mówili Daniel Szczechowski, naczelnik wydziału w Departamencie Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jarosław Sroka, członek zarządu KI Next, i Łukasz Kowalski, zastępca dyrektora zarządzającego w firmie MSL.

Czytaj więcej

Firmy technologiczne czekają na lepsze czasy

Paneliści zwrócili uwagę, że młode firmy nie doceniają wagi komunikacji w budowaniu swojego wizerunku, a więc także w prezentacji siebie i swojej działalności potencjalnym kontrahentom, klientom czy inwestorom. Nawet jeśli zdają sobie z tego sprawę, to nie bardzo wiedzą, co powinny zrobić. A jest to związane m.in. z tym, że nie wiedzą, co o sobie powiedzieć. Komunikacja jest tak samo ważna w działalności biznesowej, jak umiejętność liczenia pieniędzy, zatrudnianie ludzi czy rozwijanie, wdrażanie i komercjalizacja technologii. Jednym z szeroko dostępnych w tym celu narzędzi są media społecznościowe. Liczy się także umiejętność przedstawienia swojej historii i sposób tworzenia wartości rozwiązania w sposób zrozumiały, a nie opisywanie technologii hermetycznym językiem inżynierii dotyczącej jakiejś niszy. To jest policzalne i może przynosić start-upom wymierne skutki.

Przedstawiciele młodych firm często w swoich wypowiedziach używają słów kluczy – dziś choćby wszyscy mówią o sztucznej inteligencji – co nie do końca opowiada o ich pomyśle. Ważne jest podążanie za głównymi trendami, ale kluczowa jest esencja tego, kim jesteśmy i co chcemy zrobić, jaka jest potrzeba rynkowa, na którą firma odpowiada. Z drugiej strony bardzo brakuje rozpoznania rynku w swojej branży, a waga proponowanych rozwiązań technologicznych jest wyolbrzymiana.

Jednocześnie ważne jest także, by w kontaktach zagranicznych podkreślać pochodzenie projektu. Warto mówić o tym, że dany start-up jest produktem pewnego ekosystemu, który od wielu lat staramy się w Polsce cierpliwie i sukcesywnie budować. To może pomóc w rozwinięciu skrzydeł kolejnym generacjom młodych polskich firm, przyciągnąć do Polski zagraniczne start-upy, inwestorów i organizatorów różnego rodzaju programów akceleracyjnych.

W poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań

Ideą Orła Innowacji jest promocja polskiej innowacyjności i wyróżnianie najbardziej nowatorskich rozwiązań w gospodarce. Konkurs jest przeznaczony zarówno dla start‑upów jak i dużych przedsiębiorstw. Dla wszystkich, którzy chcą przełamać schematy, którzy zainwestowali w nowe technologie czy prace badawczo-rozwojowe. W oczach kapituły konkursu uznanie znajdują nowatorskie technologie i produkty, innowacyjne usługi oraz wizjonerskie projekty.

W tym roku kapitułę tworzyli: Maciej Maciejowski, Marcin Piasecki, Krzysztof Maksymik, Jarosław Sroka oraz Dariusz Żuk, CEO AIP Seed.

W dziesiątej edycji konkursu Orzeł Innowacji kapituła zdecydowała o przyznaniu nagród i wyróżnień dziewięciu firmom. Została przyznana także nagroda specjalna.

Innowacje dla budownictwa, stomatologii…

W kategorii Najlepsze rozwiązanie technologiczne (to kategoria dla start‑upów, które mają opracowane i wdrożone do produkcji innowacyjne rozwiązanie technologiczne, mogą też pochwalić się przychodami z tytułu sprzedaży tego produktu) wyróżnienie otrzymała spółka Investment Port. Odebrał je Piotr Przybysz, współzałożyciel i CEO firmy.

Wyróżnienie zostało przyznane za BinderLess – innowacyjną platformę common data environment (CDE), której celem jest digitalizacja obiegu dokumentów i usprawnienie decyzyjności w trakcie realizacji inwestycji budowlanych. Jest to narzędzie, które łączy firmy realizujące inwestycje budowlane lub zarządzające obiektami z wykorzystaniem możliwości AI. Stworzona przez firmę inteligentna wyszukiwarka radzi sobie nawet z odnalezieniem dokumentu napisanego odręcznie.

Nagrodę w kategorii najlepsze rozwiązanie technologiczne – projekt (obejmuje on firmy pracujące nad innowacyjną technologią, które mają zaawansowany projekt lub prototyp, uzyskały dofinansowanie na opracowanie rozwiązania czy też nawiązały współpracę z ośrodkami naukowymi) przyznano spółce VISUAL TECH-LAB.

Opracowała ona system SIMDENSITY służący do pomiaru i oceny gęstości tkanki kostnej w stomatologii. Jak wskazuje firma, jest to pierwszy na świecie, przeznaczony dla stomatologów, nieinwazyjny system pomiaru gęstości tkanki kostnej szczęki i żuchwy, realizujący pomiar już na etapie planowania zabiegu implantacji. System oblicza wartość i wizualizuje gęstość tkanki kostnej. Analiza porównawcza wyników następuje przy pomocy własnego oprogramowania i algorytmów wykorzystujących cyfrowy zapis zdjęć z tomografu stomatologicznego. Jak podkreśla VISUAL TECH-LAB, jest to globalna innowacja w implantacji stomatologicznej. Nagrodę odebrali Marek Uziel, co-funder, członek zarządu i CTO firmy, oraz lekarz stomatolog Jakub Munk, co-funder VISUAL TECH-LAB.

…komunikacji głosowej, ochrony zasobów…

Kolejną kategorią, w której poznaliśmy laureatów konkursu Orzeł Innowacji, był start-up z potencjałem Polska – świat (jest przeznaczona dla firm mających już pierwszych klientów za granicą).

Wyróżnienie trafiło do spółki Uhura Bionics – za rozwiązania technologiczne dla osób z zaburzeniami mowy, w tym VOXFLOW, oparty na sztucznej inteligencji system wspomagający komunikację głosową. Konwertuje on mowę, poprawiając jej zrozumienie i nadając odpowiednią intonację, co umożliwia bardziej płynną i skuteczną interakcję z otoczeniem. Dodatkowo firma opracowała bioniczną krtań elektroniczną, umożliwiającą płynną komunikację dla osób po laryngektomii.

Wyróżnienie w imieniu firmy odebrali Konrad Zieliński (CEO), Marek Grzelec (CTO), Anna Ciesielska (COO), Dorota Żodkiewicz (speech therapist), Gabriela Kołtun (vocal instructor) i Maciej Pelc (legal advisor).

Nagrodę otrzymała spółka Foodsi, za aplikację Foodsi – marketplace przeciwdziałający marnowaniu wielu zasobów. Firma zaczynała od jedzenia, a obecnie rozszerzyła zakres działań i przed zmarnowaniem ratuje także rośliny, kosmetyki czy czasopisma. Platforma zrzesza małe, lokalne przedsiębiorstwa umożliwiając klientom tańsze i ekologiczne zakupy w ich ulubionych punktach. Wspiera w ten sposób lokalny rynek, zapewniając jednocześnie szeroki asortyment oferowanych produktów. Nagrodę odebrał Mateusz Kowalczyk, founder i CEO Foodsi.

W kategorii start-up z potencjałem Polska – świat – projekt (jest przeznaczona dla start‑upów opracowujących projekt, który budzi zainteresowanie na skalę międzynarodową, uzyskały finansowanie z zagranicy czy też współpracują z zagranicznymi ośrodkami naukowymi lub uczelniami) wyróżnienie otrzymała spółka Modino.io – za projekt platformy do bezpiecznej aktualizacji przemysłowych urządzeń IoT. Zaletami rozwiązania firmy są jego uniwersalność (możliwość aktualizacji dowolnego sprzętu IoT, w którym jest zainstalowany system operacyjny, niezależnie od przeznaczenia – kamery IP, serwery, czujniki, farmy PV, telemetria itp.), kompatybilność z dowolnym hardware oraz interoperacyjność (klient nie musi wymieniać obecnego sprzętu na nowy, w celu użytkowania Modino – to Modino dopasowuje się do hardware posiadanego przez klienta, bezpieczne dostarczenie aktualizacji (szyfrowanie od początku do końca z użyciem kryptografii). Urządzenia zawsze online (w przypadku wady oprogramowania, urządzenie zawsze pozostanie online, będzie w pełni sprawne i zarządzalne). W imieniu firmy wyróżnienie odebrał Błażej Pawlak, CEO Modino.io.

Wyróżnienie w tej kategorii trafiło również do firmy Well of Art – za aplikację Glaze, aplikację do malowania na tablecie, która wiernie odwzorowuje proces malowania olejnego, w tym optyczne mieszanie kolorów, właściwości fizyczne narzędzi malarskich oraz nie ma opcji „cofnij”. Glaze to kluczowy element pionierskiego podejścia jej twórców do interdyscyplinarnej, cyfrowej edukacji artystycznej nowego pokolenia, w zgodzie z nowoczesnymi standardami STEAM, łączącymi przedmioty ścisłe z rozwijaniem kreatywności. Wyróżnienie odebrał Robert Latoś, founder i CEO Well of Art.

...włączenia i medycyny

Następnie przyszła pora na ogłoszenie wyników Orła Innowacji w kategorii rozwiązanie dla dobra wspólnego – projekt (dotyczy ona innowacyjnych rozwiązań, które są mogą wesprzeć rozwój społeczny, pomóc osobom wykluczonym czy też wesprzeć działania proekologiczne). Nagrodę otrzymała firma Dots Marta Drożdż – za projekt Welcome aboard promujący oraz wspierający zatrudnianie i integrację osób neuroróżnorodnych w środowisku pracy. Według szacunków takie osoby mogą stanowić 20 proc. społeczeństwa. Welcome aboard wiąże się z działalnością społeczną na rzecz podnoszenia świadomości o neuroróżnorodności w pracy i łączenia osób neuroróżnorodnych z biznesem.

Nagrodzony projekt jest odpowiedzią na problem z wykluczaniem osób „niedopasowanych” w środowiskach pracy i wysokim bezrobociem wśród nich oraz na długotrwałe problemy związane z brakiem pracy i jej poszukiwaniem. Jego celem jest także łączenie osób w neuroróżnorodności w Polsce i na świecie oraz podnoszenie świadomości społecznej. Nagrodę dla swojej firmy odebrała Marta Drożdż.

Ostatnią kategorią, w której kapituła konkursu wybrała laureatów, były Przedsiębiorstwa (dla różnej wielkości organizacji i instytucji, z różnych branż, które są już obecne na rynku). Wyróżnienie w tej kategorii otrzymał Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków – za aplikację MonumentApp.

Jest to narzędzie do zdobywania wiedzy o polskich zabytkach i powiązanych z nimi postaciach. Zakłada budowanie sieci relacji i odniesień między obiektami i bardziej lub mniej znanymi postaciami za pomocą „ciekawostek”, czyli informacji zakotwiczających wydarzenie z życia postaci w danym obiekcie. Aplikacja oferuje treści dotyczące historii lokalnych, a więc nieznanych szerszemu odbiorcy. Pozwala też użytkownikom na dodawanie własnych treści związanych z zabytkami i postaciami oraz tworzenie tras wycieczek.

Wyróżnienie odebrały Natalia Dzieduszycka, zastępczyni dyrektora Narodowego Instytut Konserwacji Zabytków, i Grażyna Soczewka, koordynatorka projektu MonumentApp w instytucie.

Nagrodę w kategorii przedsiębiorstwa otrzymała spółka INVICTA – za opracowanie procedury in vitro z wykorzystaniem rozwiązań bazujących na osiągnięciach z zakresu sztucznej inteligencji i genetyki – In vitro AIOO® GPS™.

Opierając się na danych z Klinik INVICTA, Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA stworzyło system (AIOO®), który w sposób spersonalizowany rekomenduje lekarzowi dobór protokołu stymulacji hormonalnej i optymalne dawki leków hormonalnych dla pacjentki w leczeniu in vitro. Prognozy generowane przez oprogramowanie AIOO® są jeszcze dokładniejsze, gdy zostaną zasilone wynikiem badania Genetycznej Predykcji Stymulacji (GPS™). Jest to autorskie badanie genetyczne opracowane w INVICTA i dostępne wyłącznie w Klinikach INVICTA.

Aplikacja AIOO® pozwala lekarzowi na przegląd wyników badań pacjentek, sprawdzenie prognozy liczby dojrzałych komórek jajowych oraz wybór protokołu stymulacji i dawek hormonów. Daje to wsparcie lekarzowi, który może lepiej zaplanować leczenie oraz kontrolować ryzyko związane z nieodpowiednim dobraniem dawki leków lub protokołu stymulacji. Nagrodę w imieniu firmy odebrali Aron Łukaszuk i Jakub Łukaszuk.

Nagroda specjalna

W tegorocznej edycji konkursu Orzeł Innowacji została także przyznana nagroda specjalna, którą jest udział w ósmej edycji programu mentoringowego InCredibles Sebastiana Kulczyka.

Jest to wszechstronny i długofalowy program budowy kompetencji oraz promocji, który od 2017 roku skupia, szkoli i integruje najlepsze polskie start-upy. Oparty jest na autorskiej formule „szytych na miarę” warsztatów oraz indywidualnych konsultacji z mentorami, potencjalnymi klientami, inwestorami oraz uznanymi praktykami biznesu.

Laureatem nagrody specjalnej została spółka Uhura Bionics.

– To wy, podobnie jak wszyscy inni innowatorzy, jesteście przyszłością gospodarki – powiedział Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media (wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej”), zwracając się do przedsiębiorców zgromadzonych na uroczystej gali konkursu Orzeł Innowacji. Podczas wydarzenia, którego organizatorami były „Rzeczpospolita” i serwis rp.pl, ogłoszone zostały wyniki tegorocznej, jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu.

– Ludzkość nigdy jeszcze nie żyła pod taką presją technologii, z jaką mamy do czynienia dziś. Zmiany następują błyskawicznie – zauważył Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Orzeł Innowacji
Rodzimy sektor bezpieczeństwa potrzebuje polskich innowacji
Orzeł Innowacji
AI zaprzęgnięta do słuchania płuc
Orzeł Innowacji
Wydrukujemy ludzką łąkotkę
Orzeł Innowacji
Poznaliśmy laureatów nagród „Rzeczpospolitej”
Orzeł Innowacji
Firmy technologiczne czekają na lepsze czasy
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce