Do ustawy z 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz zmianie niektórych ustaw (dalej: ustawa) nie dodano preambuły, ale ma ją zawarta w niej nowelizacja ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Jest w niej odwołanie do przepisu Konstytucji RP, który stwierdza, że gospodarstwa rodzinne stanowią podstawę ustroju rolnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz że zmiany przepisów mają na celu wzmocnienie ochrony i rozwoju gospodarstw rodzinnych, zapewnienie właściwego zagospodarowania ziemi rolnej, troskę o bezpieczeństwo żywnościowe obywateli oraz wspieranie zrównoważonego rolnictwa prowadzonego w zgodzie z wymogami ochrony środowiska i sprzyjającego rozwojowi obszarów wiejskich.
Doktryna nakazuje każdą preambułę traktować jako integralną część prawa, mającą znaczenie w procesie interpretacji treści aktu normatywnego. Uważa się, że wskazuje ona na wartości, które powinny być uwzględniane w wykładni poszczególnych przepisów normatywnych.
W zgodzie z tym poglądem należałoby widzieć ustawę jako nowe wkroczenie władzy publicznej w sferę przenoszenia własności ziemi rolniczej w Polsce. Posłowie jako przedstawiciele narodu (art. 104 konstytucji) są legitymizowani do uchwalenia prawa w tej dziedzinie. Rząd również był w pełni legitymizowany do uznania, że zaistniała potrzeba nowej regulacji, i przygotował projekt ustawy.
Miejsce ustawy wraz z towarzyszącymi jej zmianami w innych, związanych z nią merytorycznie ustawach w systemie prawa polskiego jest szczególne. Są to bowiem przepisy konkretyzujące ustrojową normę art. 23 konstytucji, w związku z jej art. 21 i 64. W obecnej sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej konieczne stało się przyjęcie regulacji odpowiadającej potrzebom wymienionych norm ustrojowych.
Ustawa zajmie zatem w naszym porządku prawnym miejsce w tym sensie szczególne i istotne dla państwa i obywateli, że ustali na nowo zasady przenoszenia własności ziemi rolniczej, dobra strategicznego dla naszej państwowości. Właściciel gospodarstwa rolnego reprezentuje swój interes prywatny, ale też staje się w określonych sytuacjach prawnych reprezentantem interesu ogólnego z tej racji, że własność ta stanowi kompleks praw i obowiązków różnego rodzaju (zgodnie z art. 64 konstytucji własność może być ograniczana w drodze ustawy). Koncepcję własności rolniczej jako kompleksu praw i obowiązków przedstawił w doktrynie prof. Andrzej Stelmachowski, twórca polskiej szkoły prawa rolnego.