Tomasz Adamczyk: Zakupy przy huku wybuchów

Trudniej dziś młodym zdecydować się na kredyt na mieszkanie w bloku. Bo takie same bloki tuż za naszą wschodnią granicą burzą właśnie czołgi i rakiety.

Publikacja: 11.04.2022 21:25

Tomasz Adamczyk: Zakupy przy huku wybuchów

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z raportu „Świat młodych” firmy IQS, wyraźnie widać wzrost pesymizmu Polaków w grupie wiekowej 16–29. Tylko 35 procent z nich wierzy, że będzie im się żyło lepiej niż ich rodzicom. Połowa ankietowanych boi się, co będzie jutro. Aż trzy czwarte martwi się sytuacją w Polsce. 63 procent żyje w przekonaniu, że przez długie lata nie będzie w stanie kupić sobie własnego mieszkania.

Badanie pochodzi z końca 2021 roku, czyli sprzed wybuchu wojny na Ukrainie. Krwawy konflikt jeszcze te obawy milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z (cóż za koszmarny zbieg okoliczności!) potęguje. Z danych GfK, zebranych już w trakcie wojny, wynika, że z decyzji o zakupie nieruchomości zrezygnował co piąty Polak przed 29. rokiem życia.

Zmiany w zachowaniach konsumenckich osób wchodzących na rynek pracy obserwujemy od lat. Coraz rzadziej słyszymy o planach zakupu domu, mieszkania czy nawet samochodu. Niskie zarobki, galopujące ceny nieruchomości, a teraz jeszcze inflacja i rosnące stopy procentowe powodują, że wielu młodych ludzi nawet nie marzy już o własnym kącie. Pogodzili się z tym, że są skazani na wynajem ciasnej kawalerki przez długie lata. Swobodniej podchodzą też do zakupu samochodu, wydatku dość oczywistego dla pokolenia ich rodziców czy dziadków.

Czytaj więcej

Wojna uderzy w plany młodych konsumentów

Zmienia się również podejście do marek. Młodzi coraz rzadziej wybierają drogie, prestiżowe i trwałe. Widać to choćby na przykładzie odzieży. Stworzyli własny mikroświat, w którym ceni się i wybiera rzeczy stosunkowo tanie, niemal jednorazowe. Nieznane ich starszym kolegom z pracy czy rodzicom. Przykładem może być pewna chińska firma odzieżowa, która nie jest nawet obecna w sklepach stacjonarnych, sprzedaje tylko w internecie, a reklamuje się na TikToku. Brzmi niepoważnie? Może, ale warta jest już ponad 100 mld dolarów i deklasuje bardziej tradycyjną konkurencję.

To wszystko staje się wstrząsem i jest wielkim wyzwaniem dla producentów i marketerów, którzy muszą chyba zmienić myślenie o kliencie i jego potrzebach. Nowe pokolenie będzie coraz częściej wydawało pieniądze na zupełnie inne rzeczy. Wybierze tańsze, mniej trwałe, łatwe do wyrzucenia i do porzucenia „w razie czego”. Bez myśli o przyszłości czy konieczności mądrych inwestycji. Z jednej strony nie brzmi to oczywiście optymistycznie. Z drugiej – trzeba jakoś starać się zrozumieć młodych ludzi, żyjących w niepewności, co przyniesie jutro, i nieskorych do brania kredytów na mieszkania w bloku. Takich samych jak te, które burzą właśnie czołgi barbarzyńców w rosyjskich mundurach.

Wojna uderzy w plany młodych konsumentów >A13

Jak wynika z raportu „Świat młodych” firmy IQS, wyraźnie widać wzrost pesymizmu Polaków w grupie wiekowej 16–29. Tylko 35 procent z nich wierzy, że będzie im się żyło lepiej niż ich rodzicom. Połowa ankietowanych boi się, co będzie jutro. Aż trzy czwarte martwi się sytuacją w Polsce. 63 procent żyje w przekonaniu, że przez długie lata nie będzie w stanie kupić sobie własnego mieszkania.

Badanie pochodzi z końca 2021 roku, czyli sprzed wybuchu wojny na Ukrainie. Krwawy konflikt jeszcze te obawy milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z (cóż za koszmarny zbieg okoliczności!) potęguje. Z danych GfK, zebranych już w trakcie wojny, wynika, że z decyzji o zakupie nieruchomości zrezygnował co piąty Polak przed 29. rokiem życia.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje