Rz: Czy przedstawiciele amerykańskiego biznesu będą mieli okazję spotkać się z prezydentem Trumpem w Polsce?
Podczas tej wizyty nie będzie spotkania. Decyzja, by prezydent podczas podróży na szczyt G20 w Hamburgu odwiedził także Warszawę, zapadła niedawno. Pobyt prezydenta w Polsce będzie bardzo krótki, więc praktycznie nie ma czasu na większe spotkanie biznesowe. Mam jednak nadzieję, że w najbliższym czasie, jeszcze w 2017 r. odbędzie się wizyta administracji amerykańskiej w Polsce i wówczas będzie okazja do bardziej konkretnych rozmów o sprawach inwestycji i handlu.
Czy dla amerykańskich firm w Polsce taka wizyta amerykańskiego prezydenta jest szczególnym wydarzeniem?
Oczywiście. To już 14. wizyta prezydenta Stanów Zjednoczonych po tej pierwszej – Richarda Nixona na początku lat 70. Wizyta Trumpa to kontynuacja tych spotkań i pozytywny sygnał, pokazujący, że Polska jest ważnym partnerem USA w regionie.
W tym przypadku brakuje dużej delegacji biznesu, co oznacza brak natychmiastowych efektów w zacieśnieniu współpracy gospodarczej, ale to doskonała okazja, by podkreślić jak ważne są amerykańskie inwestycje dla polskiej gospodarki i jak ważną rolę odgrywał amerykański kapitał i know-how podczas transformacji. To też dobry punktu wyjścia do kontynuacji rozmów o sprawach energii, modernizacji wojska, infrastruktury i oczywiście współpracy w zakresie nauki i B+R.