Piotr Skwirowski: Terapia przez konsumpcję

47 proc. konsumentów, dwukrotnie więcej niż przed rokiem, deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy więcej wyda na takie towary, jak sprzęt elektroniczny, sportowy, meble czy akcesoria domowe. Zaskoczenie? Bynajmniej.

Publikacja: 11.04.2021 21:00

Piotr Skwirowski: Terapia przez konsumpcję

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Niewątpliwie wpływ na większą skłonność do takich zakupów ma pandemia. Pracujemy zdalnie, dzieci uczą się w domach. To wymaga ich dostosowania do nowych potrzeb. Stąd wzrost wydatków na zakup mebli biurowych, ale też sprzętu komputerowego. Przy okazji często decydujemy się na remonty, by poprawić sobie komfort życia, stąd większe wydatki w sklepach budowlanych i tych ze sprzętem AGD.

Ale to nie wszystko. Zamknięte kina, teatry, muzea i galerie, mniej spotkań z rodziną i przyjaciółmi, brak koncertów i innych imprez masowych sprawiają, że rozrywkę staramy się zapewnić sobie w domach. Kupujemy więc telewizory, komputery, konsole i gry. Więcej wydajemy też na stacjonarny sprzęt sportowy: rowery, bieżnie, a nawet domowe siłownie. Krótko mówiąc, szukamy rozwiązań i produktów, które pozwolą nam na elastyczne pogodzenie różnych funkcji mieszkania, od biura, kuchni, do strefy relaksu i odpoczynku. Wydaje się, że wszystko to, obok praktycznego, ma także podłoże psychologiczne i ekonomiczne. Zakupy poprawiają nasz nastrój. Odwracają uwagę od problemów związanych z pandemią i obaw o zdrowie. Liczne badania pokazywały, że mają dla nas wymiar terapeutyczny.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem