Dodatkowo zarówno rynek mobilny, jak i stacjonarny przeżywają gwałtowną liberalizację. Z tego powodu najwięksi operatorzy w Europie szukają nowych potencjalnych źródeł przychodów. Jednym z nich, zyskującym coraz większe znaczenie, są usługi technologii informacyjno-komunikacyjnych, czyli ICT.
ICT to typowe usługi typu B2B, czyli świadczone dla klientów biznesowych. Bardzo ogólnie można je określić jako outsourcing części lub całości operacji i infrastruktury IT i telekomunikacyjnych. Rozwój tego typu usług jest możliwy dzięki postępującej konwergencji, czyli zacieraniu się granic między telekomunikacją i informatyką.
Przekrój usług ICT jest dosyć szeroki i obejmuje usługi typowe dla telekomunikacji: głos, usługi dodane, usługi WAN (Wide Area Network – system łączący najczęściej sieci miejskie na przestrzeni całego kraju) i PABX (Private Automatic Branch Exchange, czyli centrale cyfrowe), ale również usługi z obszaru IT, takie jak: desktop services (projektowanie, wdrażanie i utrzymywanie w ruchu systemów informatycznych), usługi LAN (Local Area Network – sieć komputerowa obsługująca najczęściej jeden budynek), hosting, dostarczanie aplikacji, implementacja Contact Center (multimedialne centrum kontaktu z klientami), integracja z CRM (Customer Relationship Management – system zarządzania relacjami z klientem) i inne. W każdym z tych obszarów usługa może mieć różny poziom kompleksowości: od prostego produktu, przez zarządzanie usługą, rozwiązania zintegrowane, aż po outsourcing.
O ile zarządzanie WAN lub PABX to usługi bliskie firmom telekomunikacyjnym, o tyle desktop services, hosting i dostarczanie aplikacji to obszary ściśle związane z IT. Operatorzy telekomunikacyjni mają jednak szansę stać się istotnymi graczami na tym rynku, gdyż dysponują rozbudowaną infrastrukturą, dzięki której mogą dostarczać tego typu usługi klientom. Dodatkowo mają dużą bazę klientów biznesowych, którym oprócz typowych usług telekomunikacyjnych mogą dostarczać produkty z pogranicza IT i sprzedawać je w atrakcyjnych pakietach.
Z analizy podpisywanych umów na usługi ICT w Europie wynika, że największą popularnością cieszą się usługi zarządzania WAN oraz IP PBX (cyfrowe centrale obsługujące połączenia stacjonarne i internetowe), które występują w ponad 30 proc. kontraktów. Zarządzanie aplikacjami, hosting i desktop services pojawiają się w mniej niż 10 proc. umów.Dlaczego firmy chcą korzystać z usług ICT? Klienci oczekują przede wszystkim, że usługi tego typu pozwolą im na obniżenie kosztów. Na przykład w przypadku korzystania z usługi zarządzania wirtualnymi centralami PABX firma nie musi ani kupować centrali, ani zatrudniać osoby do jej obsługi. Centralę może wypożyczyć, a obsługą zajmie się firma świadcząca usługi ICT. Drugą ważną korzyścią jest możliwość pozbycia się części lub całości czynności związanych z rozwojem oraz utrzymaniem infrastruktury telekomunikacyjnej i IT i skupienie się na podstawowej działalności. Biorąc pod uwagę szybko rosnącą kompleksowość rozwiązań technologicznych, taka oferta często okazuje się atrakcyjna dla przedsiębiorstw.