Rekordowy optymizm

Polacy lepsi od amerykanów. Wskaźnik optymizmu konsumentów w grudniu znów osiągnął najwyższy poziom w swojej historii. To już drugi miesiąc z rzędu

Aktualizacja: 27.12.2007 19:57 Publikacja: 27.12.2007 19:54

Red

Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) przyjmuje obecnie wartość 115, co oznacza wzrost o ponad 2 pkt.

Podobnie jak przed miesiącem przyczyniła się do tego ocena sytuacji gospodarczej w kraju, która z miesiąca na miesiąc jest coraz lepsza. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł do poziomu blisko 119 pkt.

Tylko 18 proc. badanych uważa, że w ostatnim czasie sytuacja gospodarcza się pogorszyła, a jeszcze mniej, 13 proc., spodziewa się jej pogorszenia w przyszłości. Równocześnie rośnie odsetek osób, których zdaniem mamy do czynienia z poprawą sytuacji gospodarczej kraju.

W grudniu odnotowaliśmy również lepszą ocenę własnej sytuacji materialnej w gospodarstwach domowych. Przybyło osób, według których obecnie mamy dobry okres na zakupy dóbr trwałych. W efekcie wskaźnik skłonności do zakupów zyskał ponad 1 pkt i przyjmuje wartość 112,43 pkt.

Zdecydowanie najwięcej optymistów jest wśród osób najmłodszych oraz najlepiej sytuowanych. W tej ostatniej grupie poziom WOK jest naprawdę imponujący – przyjmuje wartość prawie 142 pkt.

Najmniej optymistyczni są emeryci i renciści. W tej grupie wartość wskaźnika nie przekroczyła jeszcze 100 pkt.

Optymizm konsumentów jako pierwsi zaczęli badać Amerykanie. Na badaniach Uniwersytetu Michigan wzorowane były też polskie badania realizowane obecnie przez Ipsos. Choć oba badania różnią się nieco w szczegółach, to doświadczenie wskazuje, że w podobny sposób odwzorowują nastroje społeczne. I w Polsce, i w USA stosowana jest również ta sama skala.

Ostatni pomiar Uniwersytetu Michigan mówi o optymizmie na poziomie 74,5 pkt, co oznacza, że wśród Amerykanów zdecydowanie przeważają pesymiści. Rezultat ten nie dziwi, biorąc pod uwagę złe wskaźniki makroekonomiczne w USA i coraz częściej formułowane obawy przed recesją.

Dla nas natomiast może to być dowód negujący stereotyp, że Polak jest zawsze pesymistą, a Amerykanin optymistą.

Twoje wybory zależą od tego, co wiesz

Tylko 19
za pierwszy miesiąc dostępu do rp.pl

Subskrybuj

Wskaźnik optymizmu konsumentów może przybierać wartości od 0 do 200 pkt. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej". Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 7 a 13 grudnia 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Szczegółowe informacje można uzyskać w siedzibie Ipsos w Warszawie przy ul. Puławskiej 39, tel. 022 848 35 57; e-mail:grzegorz.sygnowski@ipsos.pl

Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne