Prezes od Bonda

Ambitny prezes Vistuli & Wólczanki Rafał Bauer zasłynął pozyskaniem do kampanii reklamowej Pierce'a Brosnana, odtwórcy roli agenta 007. Teraz chce przejąć jubilerską grupę W. Kruk

Aktualizacja: 05.05.2008 22:03 Publikacja: 05.05.2008 21:02

Rafał Bauer

Rafał Bauer

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W biznesie pracuje od wielu lat i znany jest z podejmowania odważnych decyzji. Jak choćby zakupu od grupy EM&F sieci Galeria Centrum, którą teraz restrukturyzuje i znacznie szybciej niż poprzedni właściciel rozbudowuje.

Zawsze elegancko ubrany podkreśla, że nosi koszule Wólczanki, bo dzięki świetnym tkaninom może ona konkurować z markami zachodnimi. Zanim stanął na czele jednej z najprężniej rozwijających się firm odzieżowych w Polsce, zdobywał doświadczenie w zupełnie innych branżach. Na Uniwersytecie Warszawskim skończył ekonomię o specjalności ekonometria, a jego pierwszą pracą była posada doradcy prezesa Powszechnego Banku Kredytowego. Od 1995 r. przez cztery kolejne lata był też dyrektorem inwestycyjnym w International Westfund Holdings Ltd. Później zajmował już tylko stanowiska prezesów – najpierw w Hucie Szkła Ujście, potem znanego producenta okien i drzwi Sokółka, by przejść do sieci wypożyczalni filmów Hollywood Video.

Przełom nadszedł w kwietniu 2004 r., kiedy to stanął na czele Wólczanki, jednego z najbardziej znanych producentów koszul w Polsce z ponad 60-letnią historią. Szybko zabrał się do uzdrawiania przynoszącej straty firmy, zdecydował też o zamknięciu jednej z łódzkich szwalni. Pracę straciło 70 osób, co w Łodzi przyjęto z zaskoczeniem. – Nie da się pogodzić restrukturyzacji z byciem pracodawcą roku. Zwolnienia nigdy nie są łatwymi decyzjami, ale po to się wymienia prezesów, żeby je podejmowali – mówił w jednym z wywiadów.

Wólczanka miała się coraz lepiej i Bauer zaczął się rozglądać za okazją do poszerzenia swojej domeny. Wybór padł na inną polską markę z tradycjami – Vistulę. Po przeprowadzeniu fuzji za sterem połączonych firm stanął w 2006 r. Rafał Bauer. Znowu postawił na szybki rozwój i restrukturyzację – dzięki temu firma zaczęła szybko poprawiać wyniki finansowe. Ubiegły rok zakończyła z 411,6 mln zł przychodów przy 50 mln zł zysku netto, który był ponad trzy razy wyższy niż w 2006 r.

2007 rok zapisze się w pamięci Rafała Bauera z jeszcze jednego powodu – firmie udało się pozyskać do kampanii reklamowej aktora Pierce'a Brosnana. Jak wspomina sam Bauer, negocjacje trwały długo, jednak zdecydował moment, kiedy odtwórca roli 007 zobaczył ubrania, w których miał wstąpić w sesji. Bardzo mu się spodobały, był nawet gotowy na przedłużenie kontraktu na kampanię wiosenno letnią. Firma jednak odmówiła, bo bondowska twarz za bardzo się opatrzyła.

Pod wodzą Rafała Bauera Vistula & Wólczanka stała się grupą odzieżową z prawdziwego zdarzenia. Firma sprzedaje odzież męską jeszcze pod innymi markami, jak Lantier, Luigi Vesari, Lettfield, a także damską z metką Andre Renard.

W biznesie pracuje od wielu lat i znany jest z podejmowania odważnych decyzji. Jak choćby zakupu od grupy EM&F sieci Galeria Centrum, którą teraz restrukturyzuje i znacznie szybciej niż poprzedni właściciel rozbudowuje.

Zawsze elegancko ubrany podkreśla, że nosi koszule Wólczanki, bo dzięki świetnym tkaninom może ona konkurować z markami zachodnimi. Zanim stanął na czele jednej z najprężniej rozwijających się firm odzieżowych w Polsce, zdobywał doświadczenie w zupełnie innych branżach. Na Uniwersytecie Warszawskim skończył ekonomię o specjalności ekonometria, a jego pierwszą pracą była posada doradcy prezesa Powszechnego Banku Kredytowego. Od 1995 r. przez cztery kolejne lata był też dyrektorem inwestycyjnym w International Westfund Holdings Ltd. Później zajmował już tylko stanowiska prezesów – najpierw w Hucie Szkła Ujście, potem znanego producenta okien i drzwi Sokółka, by przejść do sieci wypożyczalni filmów Hollywood Video.

Opinie Ekonomiczne
Prof. Elżbieta Chojna-Duch: Strategiczna autonomia w Europie
Opinie Ekonomiczne
Marek Tatała: Czy deregulacja się opłaca?
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Niemiecka bazooka finansowa odpali przemysł
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Europa może być znów wielka?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Donald Trump rąbie siekierą, Europa odpowiada skalpelem
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń