Reklama

Sztuczna wyspa i marina jak ze snu

Całkowicie nieprzewidywalnym, kipiącym energią, pełnym wrzawy, a przede wszystkim zaskakującym jest naturalnie Sopot. Dlatego też nie dziwią plany rozwoju i rozbudowy miasta na miarę XXI wieku, a może nawet o krok dalej.

Publikacja: 29.06.2008 11:54

Takim przykładem jest inicjatywa budowy portu jachtowego-mariny na sztucznej wyspie w Sopocie, która zrodziła się z poszukiwań nowych kierunków rozwoju miasta oraz z idei promocji żeglarstwa morskiego i sportów wodnych. Budowana hala widowiskowo-sportowa na granicy z Gdańskiem i projektowana Marina na sztucznej wyspie stworzą oś kompozycyjną, wokół której rozwijać się będzie strefa rekreacji i usług wzdłuż południowej granicy miasta.

Budowa mariny na wyspie będzie w całości finansowana ze środków zewnętrznych. Po zrealizowaniu obiekt stworzy kilkadziesiąt nowych miejsc pracy w powstałych tam usługach rekreacyjno-rozrywkowych, hotelarstwie i gastronomii, poszerzając atrakcyjność turystyczną Sopotu i regionu, również poza sezonem letnim. Założenie urbanistyczne wyspy-mariny, która powiększy sieć przystani jachtowych na Bałtyku południowym, wpłynie pozytywnie na urozmaicenie krajobrazu i linii brzegowej Zatoki Gdańskiej. Port jachtowy-marina na wyspie jest najbardziej proekologicznym rozwiązaniem lokalizacyjnym, co potwierdziły przeprowadzone badania i analizy.

Pierwsza koncepcja architektoniczna portu jachtowego-mariny na wyspie w kształcie elipsy autorstwa arch. Tomasza Bosiackiego zrodziła się w 1998 roku. W 2000 roku przeprowadzono badania modelowe morza w rejonie planowanej inwestycji na modelach matematycznych pięciu koncepcji mariny, wykonane przez Geomor sp. z o.o. w Gdańsku na zlecenie Władz Sopotu (finansowanie z Funduszu Phare) potwierdzające trafność rozwiązań przyjętych w prezentowanej koncepcji co do eliptycznego kształtu projektowanej wyspy pod kątem kryteriów: falowania, wiatrów od morza i odlądowych oraz zachowań plaż i dna morskiego w otoczeniu wyspy przy najniekorzystniejszych warunkach pogodowych.

Zaktualizowana i zaawansowana wersja projektu uwzględniająca wyniki badań modelowych i analiz środowiska zakończona została w 2006 roku.

Następnie w latach 2006 – 2008 przeprowadzono studia wykonalności i promocji projektu w kierunku realizacji przedsięwzięcia.

Reklama
Reklama

Projektowaną marinę jachtową zlokalizowano na osi kompozycyjnej biegnącej prostopadle do brzegu morskiego, od Hali Sportowo-Widowiskowej na granicy Gdańska i Sopotu do plaży pomiędzy budynkiem STU Ergo-Hestia a hotelem Accors (wcześniej hotel Marina).

Kształt przestrzenny mariny jachtowej to elipsa o wymiarach zewnętrznych osi: 550 m x 450 m.

Architektura mariny jest jednolita, lekka i transparentna. Konstrukcyjnie i materiałowo przemyślana pod kątem ekstremalnych warunków pogodowych panujących na morzu. Obiektem wyróżniającym się gabarytem i formą architektoniczną jest dworzec kolejki i żeglugi, będący początkiem struktury kubaturowej wyspy, oraz dwupoziomowa restauracja-dyskoteka z wieżą nawigacyjno-widokową w centralnej części wyspy.

Natomiast 500-metrowe molo łączące sztuczną wyspę z lądem ma kilka poziomów komunikacyjnych: I pokład – 3,5 m nad poziomem morza pomost komunikacji kołowej mola; II pokład – 8,5 m n.p.m. – molo spacerowe: piesze, wydzielony trakt dla rowerzystów;

III pokład – 11m n.p.m. – kolejka na poduszce pneumatycznej – dowóz turystów z lądu; dwa lądowiska dla helikopterów.

Port jachtowy przewidziany jest na 320 jachtów oraz kilka jednostek białej floty, a także jednostki obsługi portu, co plasuje projektowany obiekt w kategorii portów jachtowych średniej wielkości, tj. w przybliżeniu około 350 jachtów.

Reklama
Reklama

Dodatkowo przystań pasażerska żeglugi przybrzeżnej przyjmować będzie jednostki białej floty, jak również żaglowce wielomasztowe, a także obsługiwać będzie „ekspresowe” połączenia szybkimi jednostkami z Półwyspem Helskim, co ułatwi i przyspieszy dojazd m.in. na Hel.

Dla obsługi jachtów przewidziano niezbędne urządzenia techniczne i obsługowe, w tym hangar dla dokonywania napraw i remontów jachtów, dźwignice jachtów i masztów, rampy „slipy”, stację paliw i punkt odbioru ścieków z jachtów. Wszelkie zanieczyszczenia – sanitarne i deszczowe – będą przepompowywane na ląd do miejskich sieci kanalizacyjnych.

Żeglarzy będzie oczywiście obsługiwał kapitanat portu, Straż Graniczna, agencja morska, jednostka ratownictwa morskiego, urząd celny, zespoły sanitariatów, umywalni i pralni dla żeglarzy, wypożyczalnia samochodów i rowerów, informacja turystyczna, bank, poczta, biura turystyczne, zespół medyczny, apteka, odnowa biologiczna, sklep spożywczo-przemysłowy, sklep żeglarski.

Spragnionych strawy kulturalnej zaspokoi Multikino, galeria sztuki, sale wystaw, sale konferencyjne i seminaryjne oraz kluby. Natomiast sport i rekreację zapewnią baseny, hydroterapia, sale masażu, solarium, siłownia, bilard, bowling, strzelnica, sale gier, tarasy i wieża widokowa, solaria, trybuny dla widzów i obsługi regat rozgrywanych na morzu. Rozrywkę dostarczą sale balowe i bankietowe, dyskoteki.

Projekt zakłada także na sztucznej wyspie hotele (od luksusowych po turystyczne i żeglarskie). Po tych wszystkich atrakcjach będzie zatem można odpocząć w hotelu żeglarskim, hotelu klasy Lux lub w zespole apartamentów. Restauracje i kawiarnie oraz bary, puby, tawerny. Powstanie tu oczywiście całe zaplecze żeglarskie (bosmanat, magazyn, sanitariaty).

Projekt przewiduje, że wyspa połączona zostanie z lądem 500-m groblą, która będzie dostępna także dla samochodów, autokarów oraz dla pieszych poruszających się pociągiem pneumatycznym. Miasto na swój koszt przeprowadziło badania hydrogeologiczne wpływu mariny wyspowej, zlokalizowanej na granicy z Gdańskiem na środowisko. Wyniki tych badań są pozytywne – oddalone 500 metrów od plaży marina nie zaburzy linii brzegowej oraz nie wpłynie negatywnie na ruchy wody i zmiany dna morskiego w zatoce.

Reklama
Reklama

Jeżeli uda się pozyskać inwestora, budowa może się rozpocząć za kilka lat...

Powierzchnia obszaru sztucznej wyspy (łącznie z akwenem basenu portowego) – 20 ha

Powierzchnia akwatorium mariny (basen jachtowy) – 10 ha

Powierzchnia terytorium sztucznej wyspy – 10 ha

Kubatura obiektów budowlanych wyspy – 480 000 m sześc.

Reklama
Reklama

Powierzchnia użytkowa obiektów kubaturowych – 80 000 mkw.

Łączna długość promenady spacerowej – 2500 m, w tym: projektowane molo – 500 m, bulwar spacerowy – 2000 m

Chłonność wyspy – (maks. liczba osób mogących przebywać na wyspie) – 6200 osób: w tym korzystający z ofert turystyczno-rekreacyjnej i zatrudnieni – 3400 osób; odwiedzający wyspę – 1700 osób; rezydenci mariny – goście hotelowi i żeglarze na jachtach – 1100 osób

Szacowany koszt inwestycji – 850 mln – 900 mln zł, finansowany ze źródeł prywatnych (trudno oszacować ostateczny koszt inwestycji, bo nie ma projektu wykonawczego).

opr. JJ

Nieruchomości mieszkaniowe
Bruksela ma plan na tanie mieszkania. Kolejne regulacje zamiast usuwania barier?
Nieruchomości
Produkcyjna sinusoida mieszkaniowa. Po mocnym październiku chudy listopad
Nieruchomości
Rynek najmu schodzi z górki. Ale są mieszkania, które znikają w kilka godzin
Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama