Grupa Echo chce być liderem rynku mieszkaniowego

Deweloperska grupa trzyma wysoką rentowność i planuje zwiększać skalę w mieszkaniówce.

Publikacja: 21.09.2023 10:02

Grupa Echo chce być liderem rynku mieszkaniowego

Foto: materiały prasowe

W I połowie br. deweloperska grupa mieszkaniowo-komercyjna miała 9,1 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec prawie 62 mln zł rok wcześniej. Wynik netto to tradycyjnie pochodna działalności operacyjnej i papierowej wyceny portfela nieruchomości.

Na kilku nogach

Regularnych przychodów i zysków dostarcza część mieszkaniowa. Budowa biur jest bardziej cykliczna – celem jest sprzedaż nieruchomości, a do tego czasu w przychodach i zysku brutto ze sprzedaży mogą pojawić się wpływy z najmu czy fit-outu (wykończenie powierzchni dla najemcy), na książce są też cały czas dwie galerie handlowe. Echo ma też prowizję za produkcję mieszkań do platformy PRS Resi 4 Rent – ale celem strategicznym jest zarobienie na sprzedaży udziałów, gdy platforma osiągnie skalę.

Skonsolidowane przychody skurczyły się o 24 proc., do 457 mln zł, a zysk brutto ze sprzedaży o 28 proc., do 152 mln zł – to głównie efekt mniejszej liczby przekazanych mieszkań. Zysk operacyjny skurczył się o 80 proc., do 32 mln zł , przy czym wynik z wyceny portfela nieruchomości komercyjnych w I połowie br. to ponad 24 mln zł pod kreską wobec 51 mln zł na plusie rok wcześniej. Grupa korzysta z długu bankowego i obligacyjnego, w I połowie br. koszty odsetek pochłonęły 89 mln zł wobec 82 mln zł.

Mieszkaniowy fundament

Część mieszkaniowa grupy, czyli Echo Investment i spółka zależna Archicom, w I połowie br. miała 342 mln zł przychodów, o 23 proc. mniej niż rok wcześniej. Grupa przekazała klientom 612 lokali, o 19 proc. niż rok wcześniej. Marża brutto ze sprzedaży wyniosła 34 proc., o 1 pkt proc. więcej rok do roku. Sam Archicom miał 44,9 proc. marży. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 1117 mln zł, o 21 proc. mniej niż rok wcześniej. Zysk operacyjny skurczył się o 33 proc., do 57 mln zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 9,75 mln zł, co oznacza marżę 2,8 proc.

W I połowie br. grupa sprzedała 822 mieszkania, o 20 proc. mniej niż rok wcześniej, w samym II kwartale znalazła nabywców na 448 lokali, o prawie 20 proc. więcej kwartał do kwartału.

Grupa przeszła reorganizację i od sierpnia cały biznes mieszkaniowy został skupiony w Archicomie (Echo ma 90 proc. akcji).

– Dokonaliśmy jasnego podziału kompetencji między głównymi liniami biznesowymi w grupie, tak aby mogły się dalej rozwijać w wymagających warunkach rynkowych i skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów. Stworzyliśmy mocne fundamenty rozwoju marki Archicom w największych aglomeracjach o pokaźnej sile nabywczej – w najbliższym czasie rozpoczniemy budowę 2,4 tys. mieszkań, a nasz bank ziemi umożliwia realizację następnych 8 tys. Równocześnie wzmacniamy strategiczną pozycję Echo Investment jako dewelopera projektów o dużej skali, tzw. destinations, które zmieniają polskie miasta, zapewniając zrównoważone miejsca do życia, pracy i spędzania wolnego czasu – skomentował Nicklas Lindberg, prezes Echo Investment.

– Rozpoczęliśmy nowe projekty w kluczowych sektorach rynku i przygotowujemy kolejne. Swobodę działania zapewnia nam wysoki stan gotówki, utrzymujący się na poziomie ponad 662 mln zł oraz wycena naszych aktywów, która pomimo wahań kursów walut, przekracza 5,7 mld zł – dodał Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych Echo Investment.

Resi 4 Rent

Platforma Resi4Rent, z portfelem 4,1 tys. wynajmowanych mieszkań, utrzymuje pozycję lidera z 28-proc. udziałem w rynku PRS. Do końca tego roku liczba lokali ukończonych i tych w budowie przekroczy 9 tys. Bank ziemi gwarantuje osiągnięcie zaplanowanej liczby 10 tys. mieszkań na wynajem.

Nieruchomości
Grupa Echo po roszadach i z ambicjami
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nieruchomości
Echo Investment i Archicom podały szczegóły konsolidacji
Nieruchomości
Grupa Echo z lepszą marżą w mieszkaniówce
Nieruchomości
Wielka roszada w Grupie Echo
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nieruchomości
Echo wypatruje wiosny w mieszkaniówce