To białko, które działa na receptory w mózgu odpowiedzialne za poczucie apetytu. Cząsteczkę białka i jej działanie odkrył zespół australijskich naukowców pracujący pod kierunkiem prof. Herberta Herzoga z Garvan Institute w Sydney. Co prawda udało się to dopiero na myszach, ale uczeni mają nadzieję, że po znalezieniu sponsora rozpoczną się badania kliniczne z udziałem ludzi. Ma to doprowadzić do powstania nowego leku.

Mogliby z niego korzystać nie tylko ludzie bardzo otyli, ale i poważnie chorzy, np. na raka. W ich wypadku utrata masy ciała stanowi groźny problem. – Możliwość prowadzenia badań nad podobną terapią jest niezwykle ekscytująca – powiedział Herbert Herzog. – Pozwolą one na lepsze zrozumienie działania tej części mózgu, która odpowiada za regulowanie apetytu. MIC-1 powstaje w procesie rozwoju najczęściej występujących odmian raka. Poprzez oddziaływanie na odpowiednie receptory mózgowe „wyłącza” poczucie apetytu. Dzięki użyciu przeciwciał MIC-1 naukowcom udało się ponownie go „włączyć”. Działanie tego mechanizmu zostało sprawdzone na myszach. Po wstrzyknięciu otyłym myszom MIC-1 zwierzęta mniej jadły, a w rezultacie chudły.

– Sądzimy, że wystarczy raz na trzy tygodnie podawać chorym na raka przeciwciała w zastrzyku, by ich waga wzrosła – tłumaczy Herzog. Inny z członków australijskiego zespołu Sam Breit powiedział, że im bardziej zaawansowany jest nowotwór, tym przekazywana do mózgu informacja o braku apetytu jest silniejsza. – To niezwykłe, że udało nam się odkryć w mózgu mechanizm, o istnieniu którego nie mieliśmy dotąd pojęcia – dodał Breit.