Podsumowanie roku na polskim Facebooku

Niemal połowa polskich użytkowników Facebooka angażuje się na fanpage'ach firm – podaje Fanpage Trender

Publikacja: 30.12.2011 13:12

Podsumowanie roku na polskim Facebooku

Foto: Bloomberg

Już 7,5 mln Polaków ma swój profil na Facebooku (FB), ale stronę tę odwiedza co najmniej raz w miesiącu 11,8 mln naszych rodaków - szacuje Megapanel PBI/Gemius, dodając, że już we wrześniu serwis ten miał więcej użytkowników niż NK, czyli do niedawna bezkonkurencyjna Nasza Klasa.

Szansę na promocję swoich produktów i usług na FB dostrzegły polskie przedsiębiorstwa, co zaowocowało wysypem fanpage'y firmowych. Jest ich już 71 tys. – w raporcie podsumowującym rok 2011 podają analitycy Fanpage Trendera, narzędzia badającego aktywność na stronach społecznościowych.

- Facebook w polskich warunkach najlepiej pokazuje rosnące znaczenie social media w marketingu. Aktywność firm w tym serwisie stale rośnie i, co więcej, podążają za nimi użytkownicy – mówi dr Jan Zając, współtwórca Fanpage Trendera i prezes zarządu SmartNet Research & Solutions, które jest właścicielem tego narzędzia.

Dr Zając dodaje, że 3,5 mln osób, czyli blisko połowa Polaków na Facebooku, przynajmniej raz zaangażowało się w 2011 roku na fanpage'u firmy czy marki, a to duża liczba. Według innych badań, przeprowadzonych przez agencję IMAS International, aż dwie trzecie polskich użytkowników FB przyznało się do bycia fanem przynajmniej jednego oficjalnego profilu marki lub produktu, a więc kliknięcia przycisku „Lubię to!". Oznacza to zgodę na otrzymywanie w ramach FB informacji od takiej „lubianej" firmy – zazwyczaj krótkich, często żartobliwych, a niekiedy oferujących atrakcyjne promocje.

Polscy fani w ciągu całego roku łącznie kilkadziesiąt milionów razy wykazywali aktywność na wybranych fanpage'ach: komentowali publikowane tam treści i klikali „Lubię to!"(zrobiło to aż 50 mln osób). Największą popularnością cieszy się fanpage Demotywatory.pl, który 22 listopada tego roku przekroczył magiczną liczbę miliona fanów. Kolejne miejsca zajęły strony Kuba Wojewódzki (732 tys.) oraz fanpage TP zatytułowany Serce i rozum (630 tys.). Najwięcej komentarzy pod swoimi postami otrzymały Eska (508 tys.) oraz Eska Rock (339 tys.). Prowadzący fanpage Eski byli też jednymi z najaktywniejszych na polskim Facebooku – w 2011 roku opublikowali aż 54 tys. wpisów. W tej kategorii zwyciężyła jednak strona Tylko muzyka z 86 tys. wpisów.

Na świecie Facebook ma obecnie ponad 850 mln użytkowników, z czego 300 mln korzysta z aplikacji mobilnych, pozwalających na dostęp do serwisu przez smartfony czy tablety. Jak podaje Nielsen, Facebook.com jest obecnie drugą, po Google'u, najpopularniejszą stroną WWW na świecie. W Polsce według badania Megapanel PBI/Gemius serwis ten znalazł się na piątym miejscu.

Media
Prezes Legimi: audyt potrwa do końca marca
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Media
Sprzedaż TVN wchodzi w drugą fazę. Kto ubiega się o stację?
Media
Amazon wspiera X. To nie jedyny duży powrót na platformę Muska
Media
„Plus Minus” w nowych szatach. Metamorfoza weekendowego wydania „Rzeczpospolitej”
Media
Zmiany w „Rzeczpospolitej”. Nowi zastępcy redaktora naczelnego, nowa struktura