TV Republika dzieli bardziej niż TVP Info. Są badania

Widzom cyfrowej telewizji naziemnej i ich preferencjom przyjrzała się w najnowszym wydaniu badania Projekt Cyfrowizja agencja mediowa Wavemaker. Wnioski opisujemy jako pierwsi.

Publikacja: 02.12.2024 18:19

TV Republika dzieli bardziej niż TVP Info. Są badania

Foto: Adobe Stock

Widzowie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) – bezpłatnej (jeśli nie liczyć abonamentu radiowo-telewizyjnego) i nadawanej naziemną drogą rozsiewczą – stanowią około 23 proc. widowni przed telewizorami w Polsce (dane Nielsen). Dostęp tylko do takiej telewizji ma zaś 25-27 proc. gospodarstw domowych (dane Krajowy Instytut Mediów). Agencja Wavemaker przyjrzała się im i ich preferencjom jako konsumentom telewizyjnych treści.

Ubożsi Polacy korzystają tylko z anteny. Rzadko oglądają Netfliksa

Wyniki ósmego badania „Projekt Cyfrowizja” potwierdzają, że z NTC korzystają osoby żyjące skromniej od posiadaczy płatnej telewizji kablowej (to domena miast) lub satelitarnej. Rzadziej można spotkać w ich domach odbiornik telewizyjny z dostępem do internetu czy z dużym ekranem.

Czytaj więcej

Na te dwa filmy poszli tłumnie Amerykanie. Czy podobnie będzie i u nas?

Prawie co czwarty „widz naziemny” (23 proc. deklaracji) ma telewizor z ekranem mniejszym niż 40-calowy. Znakomita większość – około 60 proc. – zapłaciła za urządzenie mniej niż 3 tys. zł. Dla porównania w grupie klientów płatnej telewizji to 11 proc. i 40 proc.

W grupie posiadaczy NTC mniejsza jest też popularność Smart TV, czyli telewizora mogącego emitować treści z internetu. Jak ustalili badacze agencji, tylko 38 proc. widzów korzystających z cyfrowej telewizji naziemnej ogląda serwisy streamingowe. To sporo mniej niż w wypadku abonentów kablówek i platform satelitarnych. Za to widz NTC częściej używa Telegazety.

Cyfrowa telewizja naziemna zbiera nie tylko pochwały. Brakujące programy

Wavemaker poddał też analizie programy, które oglądają posiadacze NTC i spytał ich, jakich programów im brakuje.

70 proc. badanych uważa, że cyfrowa telewizja naziemna jest dziś lepsza niż kiedyś. Chwalą ilość dostępnych kanałów, jakość odbioru i ofertę newsowo-informacyjna. Brakuje im sportu, filmu czy propozycji dla dzieci.

Listę „deficytowych” kategorii programowych NTC otwierają w tej fali badania filmy dokumentalne, programy przyrodnicze i podróżnicze. Na ich brak narzeka najwięcej osób posiadających NTC, bo 35 proc. Podobny odsetek utyskuje na brak filmów zagranicznych. Nieco mniej – 31 proc. – uważa, że niewystarczająca jest oferta filmów polskich.

Co ciekawe, takich samych kategorii treści brakuje też najbardziej widzom w ogóle, niezależnie od rodzaju telewizji, z której korzystają. Na brak zagranicznych filmów narzeka 32 proc. telewidzów, na brak polskich produkcji 26 proc., a więcej dokumentów czy filmów przyrodniczych i podróżniczych chciałoby móc zobaczyć 23 proc. badanych.

Pytani o zestaw kanałów, które chcieliby dostać, widzowie NTC wskazali na National Geographic (23 proc.), Discovery (18 proc.), HBO (18 proc.), Polsat Sport (13 proc.) i Canal+ (11 proc.).

Podzielona widownia TV Republika. I zrezygnowaliby, i oglądają 

Wśród już dostępnych bezpłatnie naziemnych kanałów, za najciekawsze uchodzą Polsat, TVN i TVN 7. Taka jest czołówka rankingu wszystkich telewidzów badanych przez agencję. Odbiorcy, którzy mają dostęp tylko do kanałów naziemnych, wskazują w swoim TOP 3 na: Polsat, Puls i TVN7.

„Gdyby pojawienie się nowych kanałów w ofercie naziemnej telewizji musiało się wiązać z rezygnacją z dostępnych tam już stacji, polscy widzowie naziemni najczęściej poświęciliby takie kanały jak TV Trwam i TV Republikę (pracuje dla niej grono dziennikarzy z TVP Jacka Kurskiego), a dalej – Polo TV i wPolsce24” – podają autorzy raportu.

Stacja Republika w tym „antyrankingu” zastąpiła TVP Info, które wiosną ub.r. plasowało się na trzeciej pozycji – zwracają uwagę autorzy badania.

Jak zauważono, taki wynik jest efektem postrzegania stacji, a nie popularności. Tak TVP Info wiosną ub.r., jak i Republika jesienią 2024 r., czyli w czasie realizacji badania, mogły się pochwalić wysokim udziałem w widowni.

Co więcej, kilka procent widzów naziemnych, zmieniło w tym roku dekoder po to, aby móc oglądać TV Republika i wPolsce (są dostępne na MUX-8).

„To, w połączeniu z popularnością kanału (4,6 proc. udziału w czasie oglądania widzów 4+ w październiku 2024 r., źródło danych: Nielsen), dowodzi, że stacja budzi skrajne i spolaryzowane emocje” – konkludują autorzy badania.

Łagodniejsza TVP 

Ich zdaniem, łagodnieje natomiast wizerunek nadawcy publicznego.

„Widać to nie tylko na przykładzie TVP Info, ale też głównych anten. TVP 1 i TVP 2 wróciły do ściślejszej czołówki zestawienia kanałów, których naziemnym widzom najbardziej brakowałoby, gdyby zniknęły z oferty telewizyjnej” – komentują.

Widzowie NTC są najbardziej przywiązani do głównych anten nadawców telewizyjnych. Posiadający tylko taką telewizję najbardziej cierpieliby, gdyby zabrano im Polsat (39 proc. wskazań), TVN (32 proc.), TVP 2 (18 proc.) lub TVP1 (też 18 proc.) albo TVN7 (17 proc.).

W grupie szerszej, lista stacji, których zniknięcie byłoby największą stratą jest nieco inna: po TVN(35 proc.), Polsacie (32 proc.) trzecie miejsce zajmuje TVP Sport (17 proc.).

Wavemaker badał osoby mające jednocześnie telewizję linearną i dostęp do internetu. Ankietę przeprowadzono w październiku br. na grupie ponad 1,5 tys. osób.   

Widzowie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) – bezpłatnej (jeśli nie liczyć abonamentu radiowo-telewizyjnego) i nadawanej naziemną drogą rozsiewczą – stanowią około 23 proc. widowni przed telewizorami w Polsce (dane Nielsen). Dostęp tylko do takiej telewizji ma zaś 25-27 proc. gospodarstw domowych (dane Krajowy Instytut Mediów). Agencja Wavemaker przyjrzała się im i ich preferencjom jako konsumentom telewizyjnych treści.

Ubożsi Polacy korzystają tylko z anteny. Rzadko oglądają Netfliksa

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Najlepsza oferta roku na dostęp do treści „Rzeczpospolitej”. Teraz nawet 75 proc. taniej
Media
Piraci nie grasują nad Wisłą. Ale to tylko stan przejściowy
Media
Prognozy PwC: Wydatki na internet w Polsce będą rosły szybciej
Media
Na te dwa filmy poszli tłumnie Amerykanie. Czy podobnie będzie i u nas?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska