TV Republika dzieli bardziej niż TVP Info. Są badania

Widzom cyfrowej telewizji naziemnej i ich preferencjom przyjrzała się w najnowszym wydaniu badania Projekt Cyfrowizja agencja mediowa Wavemaker. Wnioski opisujemy jako pierwsi.

Publikacja: 02.12.2024 18:19

TV Republika dzieli bardziej niż TVP Info. Są badania

Foto: Adobe Stock

Widzowie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) – bezpłatnej (jeśli nie liczyć abonamentu radiowo-telewizyjnego) i nadawanej naziemną drogą rozsiewczą – stanowią około 23 proc. widowni przed telewizorami w Polsce (dane Nielsen). Dostęp tylko do takiej telewizji ma zaś 25-27 proc. gospodarstw domowych (dane Krajowy Instytut Mediów). Agencja Wavemaker przyjrzała się im i ich preferencjom jako konsumentom telewizyjnych treści.

Ubożsi Polacy korzystają tylko z anteny. Rzadko oglądają Netfliksa

Wyniki ósmego badania „Projekt Cyfrowizja” potwierdzają, że z NTC korzystają osoby żyjące skromniej od posiadaczy płatnej telewizji kablowej (to domena miast) lub satelitarnej. Rzadziej można spotkać w ich domach odbiornik telewizyjny z dostępem do internetu czy z dużym ekranem.

Czytaj więcej

Na te dwa filmy poszli tłumnie Amerykanie. Czy podobnie będzie i u nas?

Prawie co czwarty „widz naziemny” (23 proc. deklaracji) ma telewizor z ekranem mniejszym niż 40-calowy. Znakomita większość – około 60 proc. – zapłaciła za urządzenie mniej niż 3 tys. zł. Dla porównania w grupie klientów płatnej telewizji to 11 proc. i 40 proc.

W grupie posiadaczy NTC mniejsza jest też popularność Smart TV, czyli telewizora mogącego emitować treści z internetu. Jak ustalili badacze agencji, tylko 38 proc. widzów korzystających z cyfrowej telewizji naziemnej ogląda serwisy streamingowe. To sporo mniej niż w wypadku abonentów kablówek i platform satelitarnych. Za to widz NTC częściej używa Telegazety.

Cyfrowa telewizja naziemna zbiera nie tylko pochwały. Brakujące programy

Wavemaker poddał też analizie programy, które oglądają posiadacze NTC i spytał ich, jakich programów im brakuje.

70 proc. badanych uważa, że cyfrowa telewizja naziemna jest dziś lepsza niż kiedyś. Chwalą ilość dostępnych kanałów, jakość odbioru i ofertę newsowo-informacyjna. Brakuje im sportu, filmu czy propozycji dla dzieci.

Listę „deficytowych” kategorii programowych NTC otwierają w tej fali badania filmy dokumentalne, programy przyrodnicze i podróżnicze. Na ich brak narzeka najwięcej osób posiadających NTC, bo 35 proc. Podobny odsetek utyskuje na brak filmów zagranicznych. Nieco mniej – 31 proc. – uważa, że niewystarczająca jest oferta filmów polskich.

Co ciekawe, takich samych kategorii treści brakuje też najbardziej widzom w ogóle, niezależnie od rodzaju telewizji, z której korzystają. Na brak zagranicznych filmów narzeka 32 proc. telewidzów, na brak polskich produkcji 26 proc., a więcej dokumentów czy filmów przyrodniczych i podróżniczych chciałoby móc zobaczyć 23 proc. badanych.

Pytani o zestaw kanałów, które chcieliby dostać, widzowie NTC wskazali na National Geographic (23 proc.), Discovery (18 proc.), HBO (18 proc.), Polsat Sport (13 proc.) i Canal+ (11 proc.).

Podzielona widownia TV Republika. I zrezygnowaliby, i oglądają 

Wśród już dostępnych bezpłatnie naziemnych kanałów, za najciekawsze uchodzą Polsat, TVN i TVN 7. Taka jest czołówka rankingu wszystkich telewidzów badanych przez agencję. Odbiorcy, którzy mają dostęp tylko do kanałów naziemnych, wskazują w swoim TOP 3 na: Polsat, Puls i TVN7.

„Gdyby pojawienie się nowych kanałów w ofercie naziemnej telewizji musiało się wiązać z rezygnacją z dostępnych tam już stacji, polscy widzowie naziemni najczęściej poświęciliby takie kanały jak TV Trwam i TV Republikę (pracuje dla niej grono dziennikarzy z TVP Jacka Kurskiego), a dalej – Polo TV i wPolsce24” – podają autorzy raportu.

Stacja Republika w tym „antyrankingu” zastąpiła TVP Info, które wiosną ub.r. plasowało się na trzeciej pozycji – zwracają uwagę autorzy badania.

Jak zauważono, taki wynik jest efektem postrzegania stacji, a nie popularności. Tak TVP Info wiosną ub.r., jak i Republika jesienią 2024 r., czyli w czasie realizacji badania, mogły się pochwalić wysokim udziałem w widowni.

Co więcej, kilka procent widzów naziemnych, zmieniło w tym roku dekoder po to, aby móc oglądać TV Republika i wPolsce (są dostępne na MUX-8).

„To, w połączeniu z popularnością kanału (4,6 proc. udziału w czasie oglądania widzów 4+ w październiku 2024 r., źródło danych: Nielsen), dowodzi, że stacja budzi skrajne i spolaryzowane emocje” – konkludują autorzy badania.

Łagodniejsza TVP 

Ich zdaniem, łagodnieje natomiast wizerunek nadawcy publicznego.

„Widać to nie tylko na przykładzie TVP Info, ale też głównych anten. TVP 1 i TVP 2 wróciły do ściślejszej czołówki zestawienia kanałów, których naziemnym widzom najbardziej brakowałoby, gdyby zniknęły z oferty telewizyjnej” – komentują.

Widzowie NTC są najbardziej przywiązani do głównych anten nadawców telewizyjnych. Posiadający tylko taką telewizję najbardziej cierpieliby, gdyby zabrano im Polsat (39 proc. wskazań), TVN (32 proc.), TVP 2 (18 proc.) lub TVP1 (też 18 proc.) albo TVN7 (17 proc.).

W grupie szerszej, lista stacji, których zniknięcie byłoby największą stratą jest nieco inna: po TVN(35 proc.), Polsacie (32 proc.) trzecie miejsce zajmuje TVP Sport (17 proc.).

Wavemaker badał osoby mające jednocześnie telewizję linearną i dostęp do internetu. Ankietę przeprowadzono w październiku br. na grupie ponad 1,5 tys. osób.   

Media
Szef Grupy RMF: Nie robimy już tylko radia dla ludzi
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Media
„Rzeczpospolita” ponownie najbardziej opiniotwórczym medium
Media
Kanał Warner Bros znika z ósmego multipleksu. TVN: Decyzja czysto biznesowa
Media
Starlink dostarczy internet na Ukrainie. Firma Elona Muska podpisała umowę z Kyivstar
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Media
Platformy streamingowe zmieniają kinowego widza. Czas serializacji
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay