"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w Polsce w 2022 r.

"Niedościgniona Rzeczpospolita liderem cytowalności prasy" - pisze Instytut Monitorowania Mediów w swoim raporcie podsumowującym 2022 r. To dlatego, że w ubiegłym roku, wśród tytułów prasowych, polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez "Rzeczpospolitą". Gazetę w 2022 r. zacytowano łącznie ponad 22,4 tys. razy. Kolejny tytuł prasowy zanotował wynik aż o 7 tys. wzmianek mniejszy.

Publikacja: 07.02.2023 14:12

"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w Polsce w 2022 r.

Foto: Gremi Media SA

"Rzeczpospolita" z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego po podliczeniu wyników za 2022 rok. Najwyższy skok cytowań nastąpił już w styczniu 2022, kiedy zainteresowanie wzbudził sondaż przeprowadzony na zlecenie dziennika na temat powołania komisji śledczej, która miała zbadać doniesienia o wykorzystywaniu systemu Pegasus do inwigilacji polityków opozycji. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje "Super Express". Trzecią pozycję ma "Gazeta Wyborcza", do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 14 tys. razy. 

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media w kraju

W rankingu wszystkich mediów "Rzeczpospolita" zajęła trzecie miejsce. Pozycję lidera zdobyła stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku ponad 23 tys. razy. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy.

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Dziennikarze najczęściej cytują tytuły prasowe

Wśród piętnastu najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku największy udział ma prasa – 33 proc., którą w rankingu ogólnym reprezentują "Rzeczpospolita", "Super Express", "Gazeta Wyborcza", "Fakt" i "Dziennik Gazeta Prawna". Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z TOP 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień. 27 proc. udziału w TOP 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne. Po 20 proc. przypada zarówno portalom internetowym, jak i stacjom radiowym.

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media prasowe o tematyce biznesowej

Na pierwszej pozycji wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się "Rzeczpospolita" (22,4 tys. cytowań), a za nią "Dziennik Gazeta Prawna" (13 tys.). Miejsce trzecie z awansem o jedną pozycję zajmuje "Forbes" (2,4 tys.), czwarte należy do "Puls Biznesu", mającego zaledwie 39 cytowań mniej. Zestawienie zamyka gazeta "Parkiet" (300 cytowań).

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze grupy mediowe w 2022 roku

Miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku należy do Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 56,3 tys. razy. Na drugim miejscu grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 35,7 tys. wzmianek, a podium zamyka Cyfrowy Polsat, na którego media dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 33 tys. razy. Gremi Media zajmuje w tym zestawieniu 9. pozycję z liczbą 22,7 tys. wzmianek.

Gremi Media SA wydaje serwisy internetowe z których korzysta 4,5 miliona Realnych Użytkowników (Gemius, Styczeń 2023) oraz dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, „Sport”. Ponadto posiada pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.

"Rzeczpospolita" z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego po podliczeniu wyników za 2022 rok. Najwyższy skok cytowań nastąpił już w styczniu 2022, kiedy zainteresowanie wzbudził sondaż przeprowadzony na zlecenie dziennika na temat powołania komisji śledczej, która miała zbadać doniesienia o wykorzystywaniu systemu Pegasus do inwigilacji polityków opozycji. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje "Super Express". Trzecią pozycję ma "Gazeta Wyborcza", do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 14 tys. razy. 

Pozostało 82% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?