Wideo w sieci będzie rosło w Polce i na świecie

Za pięć lat sięgną na świecie 65 mld dol. Wideo w sieci będzie też rosło w Polsce, gdzie widzowie coraz chętniej decydują się na subskrybowanie treści niż na jednorazowe dostępy. To globalny trend.

Publikacja: 20.07.2016 20:03

Za dostęp do serwowanych w internecie na rozmaite sposoby treści wideo płacimy co roku zdecydowanie więcej. W 2021 roku globalnie wydamy na taką rozrywkę już prawie 65 mld dol. i będzie to ponaddwukrotnie więcej niż w ubiegłym. – To są podliczenia łącznych opłat tego typu. Na niektórych rynkach, jak amerykański, skandynawski czy brytyjski, subskrybowanie kilku platform tego typu jest już powszechnym zwyczajem – komentuje Simon Murray, główny analityk Digital TV Research, firmy, która przygotowała prognozy.

W modzie abonamenty

Co ważne dla operatorów takich usług, coraz wyższe wpływy przynosić będą im dające względną stabilność finansową subskrypcje dostępów – wynika z danych. Także w Polsce widzowie internetowego wideo coraz chętniej płacą operatorom miesięczne abonamenty. Z najnowszego badania Video Track domu mediowego MEC wynika, że obecnie na taką formę płatności decyduje się tu prawie jedna trzecia (32 proc.) wszystkich użytkowników płatnego VoD w sieci, podczas gdy rok wcześniej było to 29 proc. W tym samym czasie spada odsetek osób, które wybierają płatności jednorazowe – w ujęciu rocznym obniżył się z 42 proc. do 37 proc., a więc wciąż pozostaje najpopularniejszą formą płatności.

– Wzrosły jednak kwoty, jakie internauci są skłonni zapłacić za oglądanie programów online – już blisko połowa przeznacza na wideo w sieci więcej niż 10 zł miesięcznie, a ponad 16 proc. powyżej 20 zł – zauważają analitycy z MEC. Zdaniem Izabeli Albrychiewicz, prezes MEC, zmiana, jaka nastąpiła w widzach VoD, pokazuje, że nie bez wpływu na postawy internautów przeszedł w Polsce debiut Netfliksa (serwis stosuje subskrypcje i jest, jak na polskie warunki, dość drogi).

Ponad 0,5 mln Polaków płaci za Netfliksa

Najpopularniejszymi serwisami wśród płacących za nie polskich internautów są Ipla (płaci za nią 55 proc. internautów), VoD Onetu (43 proc.) i Player (37 proc.), a także nienależące do programu „Oglądaj legalnie": Cda.pl (opłacany przez 39 proc. internautów), Zalukaj (34 proc.), Kinoman TV (21 proc.) oraz eKino.tv (11 proc.). Używanie Netfliksa deklaruje 10 proc. płacących internautów, czyli - jak wynika z wyliczeń "Rz" - nawet ponad 500 tys. ludzi.

Odbiorcy serwisów VoD w internecie to już 77 proc. polskich internautów – o 4 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Globalnie z serwisów subskrypcyjnych według Digital TV Research na koniec tego roku będzie korzystać 163 mln ludzi, a za pięć lat już 383 mln.

Co czwarty dom w USA bez tradycyjnej płatnej tv:

Jak podliczyła firma GfK, w USA co czwarty dom nie ma już dostępu do sieci kablowej ani satelitarnej. Połowa tych użytkowników „odcięła kabel", a połowa to tacy, którzy nigdy z takich usług nie korzystali. Z badania wynika, że obie te grupy to rodziny, które mają niższe przychody niż abonenci tradycyjnej płatnej telewizji. I to właśnie chęć oszczędzania jest głównym powodem odcięcia kabla dla aż 72 proc. cord-cutterów. Choć na coraz ważniejszą przyczynę wyrastają także serwisy z wideo w sieci. 28 proc. cord-cutterów podaje, że to właśnie takie platformy spowodowały ich decyzję o rezygnacji z płacenia tradycyjnego abonamentu (wzrost z 16 proc. w 2014 r. ). Z niedawnego badania IBM Cloud Video wynikało z kolei, że zaledwie 12 proc. klientów takich platform uważa je za zamiennik dla kablówek.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie