Niższe prognozy dla światowej reklamy

Światowe Stowarzyszenie Badań nad Reklamą obniżyło swoje prognozy tempa wzrostu światowych wydatków na reklamę w przyszłym roku.

Publikacja: 10.12.2014 15:56

Światowe Stowarzyszenie Badań nad Reklamą obniżyło swoje prognozy tempa wzrostu światowych wydatków

Światowe Stowarzyszenie Badań nad Reklamą obniżyło swoje prognozy tempa wzrostu światowych wydatków na reklamę w przyszłym roku.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Według aktualnych szacunków WARC w przyszłym roku rynek wzrośnie o 4,8 proc., choć wcześniej szacowano to tempo na 5,3 proc. – Powodem tego ruchu była cała grupa czynników, w tym ryzyko stagnacji gospodarczej w strefie euro, spowolnienie wzrostu gospodarczego w niektórych częściach Azji oraz napięcie utrzymujące się wokół sytuacji na Ukrainie – podają analitycy WARC.

Niekorzystny wpływ na sytuacje w reklamie ma też sytuacja w Rosji. Rosyjski rynek reklamy, który pierwotnie miał wzrosnąć w przyszłym roku o 7,2 proc., teraz ma według ekspertów szansę na zaledwie 2 proc. wzrost. Powodem jest oczywiście niepewność związana a sytuacją polityczną w tym kraju, ale także spadające ceny ropy i słaby rubel.

Podobnie prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia.

- Konflikt na Ukrainie zachwiał rynkiem reklamowym w Europie Wschodniej. W odpowiedzi na nałożone sankcje Rosja wprowadziła własne. Zbiegło się to w czasie z gwałtownym spadkiem cen ropy naftowej, głównego towaru eksportowego Rosji. Po wielu latach dwucyfrowych wzrostów rosyjskiego rynku reklamowego, tegoroczne prognozy zapowiadają wzrost o zaledwie 1,8 proc. W przyszłym roku wydatki na reklamę w Rosji będą wyższe o 1,1 proc. Wzrosty są spodziewane również w kolejnych latach ? o 4,6 proc w 2016 i o 9,2 proc. w 2017 roku – podała firma w nowych prognozach z tego tygodnia.

Jeszcze bardziej odczuwa skutki konfliktu z Rosją Ukraina. Według ZOG w tym roku wydatki na tamtejszym rynku reklamowym będą niższe o 49 proc., w przyszłym – o kolejne 10 proc., ale już w latach 2016-2017 spodziewane są wzrosty o 6 proc.

Według WARC największe wzrosty wydatków reklamowych odnotują w przyszłym roku Indie (15,1 proc.) oraz Chiny (10,1 proc.). Prognozy dla Brazylii zostały ścięte do 3,7 proc. (z 4,3 proc.), w związku z czym trzecim najszybciej rosnącym rynkiem reklamowym świata w przyszłym roku będzie Wielka Brytania z 6,9 proc. wzrostu.

Według aktualnych szacunków WARC w przyszłym roku rynek wzrośnie o 4,8 proc., choć wcześniej szacowano to tempo na 5,3 proc. – Powodem tego ruchu była cała grupa czynników, w tym ryzyko stagnacji gospodarczej w strefie euro, spowolnienie wzrostu gospodarczego w niektórych częściach Azji oraz napięcie utrzymujące się wokół sytuacji na Ukrainie – podają analitycy WARC.

Niekorzystny wpływ na sytuacje w reklamie ma też sytuacja w Rosji. Rosyjski rynek reklamy, który pierwotnie miał wzrosnąć w przyszłym roku o 7,2 proc., teraz ma według ekspertów szansę na zaledwie 2 proc. wzrost. Powodem jest oczywiście niepewność związana a sytuacją polityczną w tym kraju, ale także spadające ceny ropy i słaby rubel.

Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych
Media
Potężna porażka Elona Muska. X zablokowany w całym kraju
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Media
Musk atakuje sędziego, może zamknąć X
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki