Kto kocha Internet bez kabla

„Miłośnik”, „obyty” lub „bierny” – na trzy typy można podzielić polskich użytkowników internetu bez kabla. Wnioski takie przynoszą najnowsze badania stołecznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Publikacja: 02.05.2010 01:06

Kto kocha Internet bez kabla

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Co jeszcze charakteryzuje tego internautę? Mieszka w dużym mieście i jest pewny siebie.

Badania SWPS, a konkretnie Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji na tej uczelni, wykazały wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi z Internetu mobilnego lub stacjonarnego. Korzystający z Internetu bez kabla, czyli w bezprzewodowych laptopach i telefonach komórkowych, to w większości ludzie młodzi, do 30. roku życia. Uczą się lub studiują, a zdecydowana większość z nich to mężczyźni. Wśród kobiet tylko 36 proc. wybiera Internet mobilny.

[srodtytul]I książka kucharska[/srodtytul]

Niemal wszyscy (97 proc.) objęci badaniem „Mobilność 2010” przyznali, że Internet jest dla nich codziennością. Korzystają z niego nawet podczas gotowania, poszukując przepisów na WWW, a nie w tradycyjnej książce kucharskiej. Trzy czwarte badanych przez bezprzewodowy Internet robi zakupy i płaci rachunki. Posługują się siecią w środkach transportu – w drodze do pracy lub na spotkanie (19 proc.) oraz w innych miejscach publicznych, takich jak kawiarnie, puby i restauracje (27 proc). W pracy bezprzewodowi nadal są mniejszością. Tu ponad 60 proc. użytkowników Internetu podłącza się do kabla.

[srodtytul]Trzy typy[/srodtytul]

– W ciągu jednej dekady Internet zmienił styl życia ludzi na całym świecie – mówi dr Krzysztof Krejtz z SWPS, autor badania. – Odcisnął piętno na niemal każdej sferze, poczynając od kontaktów ze znajomymi i rodziną, poprzez pracę zawodową, a kończąc na funkcjonowaniu instytucji państwowych i samorządowych. Dostęp do Internetu wszędzie i o każdej porze jest coraz mocniej wykorzystywany. Bo Internet wychodzi już poza mury mieszkań i biur – wyjaśnia dr Krejz. Badanie wyodrębniło trzy wzorce użytkowników Internetu mobilnego – „miłośników”, „obytych” i „biernych”. Grupy te różnią się między sobą sposobem wykorzystania technologii bez kabla.

„Miłośnicy” to ludzie zafascynowani nowymi technologiami, czyli internauci, którzy najwcześniej testują nowinki technologiczne oraz są aktywni w blogach i na forach.

„Obyci” to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują Internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do własnego życia.

„Bierni” zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w ściśle określony i ograniczony sposób, np. do czytania e-maili.

100 lat Konkursu Chopinowskiego
z „Rzeczpospolitą”

CZYTAJ WIĘCEJ

[srodtytul]Brak straconych okazji[/srodtytul]

W badaniu zapytano o wpływ, jaki Internet mobilny wywarł na życie użytkownika. Okazało się, że możliwość korzystania z tej technologii daje poczucie większej „efektywności osobistej” (która przejawia się w lepszym wykorzystaniu np. czasu i pieniędzy) oraz większej kontroli nad swoim życiem – tzn. brak straconych okazji. Mobilni to ludzie nie tylko wierzący w swoje możliwości, ale i optymistycznie patrzący na świat. Są bardziej elastyczni, mniej boją się utraty pracy oraz mają lepszy kontakt z ludźmi.

[i]Całość badania jest dostępna na stronach: [link=http://mobilnyinternet.blox.pl]mobilnyinternet.blox.pl[/link] oraz [link=http://www.swps.pl]www.swps.pl[/link][/i]

Co jeszcze charakteryzuje tego internautę? Mieszka w dużym mieście i jest pewny siebie.

Badania SWPS, a konkretnie Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji na tej uczelni, wykazały wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi z Internetu mobilnego lub stacjonarnego. Korzystający z Internetu bez kabla, czyli w bezprzewodowych laptopach i telefonach komórkowych, to w większości ludzie młodzi, do 30. roku życia. Uczą się lub studiują, a zdecydowana większość z nich to mężczyźni. Wśród kobiet tylko 36 proc. wybiera Internet mobilny.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kultura
Polska kultura na EXPO 2025 w Osace