Nie chcą tylu aut w miastach

Kraków chce wprowadzić opłaty za wjazd do miasta. Taki pomysł miały już Warszawa i Rybnik. Ale koncepcja upadła.

Publikacja: 12.03.2013 19:40

– Przyjeżdża do nas coraz więcej turystów, ruch jest też coraz większy, a za tym idzie gorsze powietrze. Chcemy walczyć ze smogiem – argumentują samorządowcy z Małopolski.

Jednak na razie zapędy lokalnych urzędników wstrzymuje prawo, które nie zezwala na wprowadzenie takiego myta. Miasta szukają więc innych rozwiązań, by zmniejszyć ruch w centrach.

Wicemarszałek województwa małopolskiego Wojciech Kozak zaproponował wprowadzenie winiet dla kierowców spoza Krakowa. Zdaniem marszałka opłata powinna wynosić co najmniej 10 zł. – Nie ma szans na takie opłaty. Marszałek wchodzi w nie swoje kompetencję. To tak, jakbyśmy my zaproponowali jakieś rozwiązanie dotyczące Małopolski, a jak wiadomo, nie możemy tego zrobić – uważa Monika Chylaszek, rzecznik Krakowa. Dodaje, że pomysł ograniczenia ruchu poprzez wprowadzenie opłat jest zgłaszany przez ekspertów od ochrony środowiska od wielu lat. – Widzą w nim sposób na zmniejszenie smogu, jak to się udało zrobić w Londynie czy w Mediolanie – tłumaczy.

Podkreśla, że polskie prawo nie daje samorządom takich możliwości, dlatego Kraków nie walczy o takie rozwiązanie. – Ale chcemy zmniejszyć liczbę aut w centrum, rozszerzając strefę płatnego parkowania i podnosząc opłaty za zostawienie w niej samochodów – tłumaczy urzędniczka z Krakowa.

Dziś pasażer bez biletu płaci w Krakowie 240 zł kary, a kierowca, który nie uiścił opłaty za parkowanie, tylko 50 zł. Kraków odpowiedni wniosek w sprawie wzrostu opłat chce wkrótce złożyć w Ministerstwie Transportu. Z podobnym postulatem do resortu wystąpiła Warszawa. Hannie Gronkiewicz-Waltz też się marzą opłaty za wjazd do centrum. Dochody z tego tytułu już w 2009 r. uwzględniono w strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 r., który przyjęto cztery lata temu.

– Jednak wprowadzenie takich opłat czy wyższych stawek za parkowanie niż w ustawie nie jest możliwe. Potrzebna jest zmiana przepisów o drogach publicznych – mówi Marta Brzegowa ze stołecznego ratusza. Dodaje, że ewentualne wprowadzenie opłat za wjazd do centrum na pewno będzie poprzedzone analizą kosztów.

Urzędnikom z Katowic też zależy na ograniczeniu liczby aut w mieście. – Dlatego chcemy stworzyć centra przesiadkowe. W nich mieszkańcy zostawią auta i wsiądą do tramwajów i autobusów – mówi Dariusz Czapla z katowickiego ratusza. W ostatnich latach zamknięto ruch samochodowy na kilku ulicach w ścisłym centrum Katowic.

– Ostatnie podwyżki za płatne parkowanie sprawiają, że kierowcy nie wjeżdżają do centrum już tak często – mówi Czapla.

Strefę płatnego parkowania chce mieć Rzeszów. Ma być gotowa na przełomie 2015/2016 roku.

Kraj
Tysiąc lat i ani jednej idei. Uśmiechnięta Polska nadal poszukuje patriotyzmu
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Jak będzie wyglądać rocznica koronacji Chrobrego? Czołgi na ulicach stolicy
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Ministerstwo uruchomiło usługę o wulgarnym akronimie. Prof. Bralczyk: To niepoważne