Europa zbuduje załogowy statek

Europejska Agencja Kosmiczna chce mieć możliwość wożenia ludzi na orbitę. Prace nad przygotowaniem odpowiedniego pojazdu już się rozpoczęły. Pierwszy lot w 2016 roku

Aktualizacja: 09.07.2009 20:29 Publikacja: 09.07.2009 14:49

Europa zbuduje załogowy statek

Foto: ESA

Nowy pojazd ma być zmodyfikowaną wersją towarowego ATV (Automated Transfer Vehicle). Pierwszy taki statek już na stację poleciał. Ale w obecnej wersji ATV spala się w atmosferze podczas powrotu na Ziemię. Trzeba go zasadniczo przekonstruować, aby mógł bezpiecznie przywieźć ludzi ze stacji orbitalnej do domu.

Stąd pomysł zbudowania Advanced Re-Entry Vehicle — w skrócie ARV. W pierwszej fazie w kosmos wynoszone będą towarowe ARV, które wrócą na Ziemię z ładunkiem w sposób najbardziej tradycyjny — opadną na spadochronie. Taki pojazd ma być gotowy w 2016 roku. Drugi etap — jeżeli technologia się sprawdzi — to przerobienie go na statek załogowy. Ludzie polecą nim prawdopodobnie dopiero w 2025 roku.

Kontrakt na przygotowanie dokumentacji i oszacowanie kosztów podpisali właśnie szefowa załogowych lotów ESA Simonetta Di Pippo oraz dr Michael Menking z EADS Astrium. Wartość umowy to ok. 21 mln euro. ESA szacuje, że koszt przerobienia towarowego ATV na załogowy ARV to jakieś 1,5 mld euro.

Według Di Pippo, przeróbka ATV to czysta oszczędność. — Jeśli wybierzemy tę konfigurację, w której bierzemy pod uwagę również wersję załogową, będzie to oznaczało drastyczną redukcję kosztów opracowania kapsuł — zapewnia Simonetta Di Pippo.

Opracowanie planu i wyliczenia mają być gotowe w 2011 roku. Wtedy zbiorą się przedstawiciele państw-członków ESA i zapadnie decyzja, czy załogowy ARV powstanie. Wszystko jednak na to wskazuje, bowiem szef organizacji Jean-Jacques Dordain od dawna zapowiada, że ESA powinna uniezależnić się od partnerów.

Dziś astronauci ESA muszą korzystać z pojazdów amerykańskich lub rosyjskich. Gdy NASA wycofa z użytku wahadłowce, wyboru już nie będzie — pozostaną wyłącznie statki Sojuz. Nie będzie też możliwości przywożenia z orbity dużych ładunków — np. efektów prac laboratoryjnych. To obecnie mogą robić tylko wahadłowce.

Pierwsze konkretne informacje o budowie załogowego statku kosmicznego ESA przedstawiła w maju 2008 roku. Inżynierowie podkreślali, że towarowy ATV już teraz ma przedział, w którym bezpiecznie mogą przebywać astronauci po zacumowaniu do stacji na orbicie. Dodatkową zaletą jest w pełni automatyczny system namierzania i dokowowania do ISS, obywający się bez jakiejkolwiek interwencji człowieka. Teraz ESA zdradziła nowe szczegóły planowanej konstrukcji. ARV ma mieć stożkowatą kapsułę o szerokości ok. 4,5 metra. W środku mają się zmieścić czterej astronauci. Wersja towarowa ma umożliwić przywożenie na Ziemię próbek. ARV będzie startować na pokładzie rakiety Ariane 5 z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Miejsce lądowania (a właściwie wodowania) to Atlantyk, prawdopodobnie w pobliżu Azorów.

Nowy pojazd ma być zmodyfikowaną wersją towarowego ATV (Automated Transfer Vehicle). Pierwszy taki statek już na stację poleciał. Ale w obecnej wersji ATV spala się w atmosferze podczas powrotu na Ziemię. Trzeba go zasadniczo przekonstruować, aby mógł bezpiecznie przywieźć ludzi ze stacji orbitalnej do domu.

Stąd pomysł zbudowania Advanced Re-Entry Vehicle — w skrócie ARV. W pierwszej fazie w kosmos wynoszone będą towarowe ARV, które wrócą na Ziemię z ładunkiem w sposób najbardziej tradycyjny — opadną na spadochronie. Taki pojazd ma być gotowy w 2016 roku. Drugi etap — jeżeli technologia się sprawdzi — to przerobienie go na statek załogowy. Ludzie polecą nim prawdopodobnie dopiero w 2025 roku.

Kosmos
SpaceX ostrzega: Nie należy dotykać szczątków rakiety kosmicznej
Kosmos
Kolejny tajemniczy obiekt znaleziony na terytorium Polski. „Zbiornik Falcona 9”
Kosmos
Jak duże jest zagrożenie, że asteroida 2024 YR4 uderzy w Ziemię?
Kosmos
Tajemniczy obiekt spadł na terytorium Polski. Ma związek z rozbłyskami na niebie?
Kosmos
Tajemnicze rozbłyski nad Polską. Jest komentarz szefa MON