Sklepy z odzieżą i obuwiem kończą kwartał z przytupem

Ostrożne podejście do zakupów Polaków, pogoda i spowolnienie na rynkach sąsiednich hamowały sprzedaż detalistów w III kw. Wrzesień przyniósł dobre informacje. A październik?

Publikacja: 11.10.2024 05:23

Sklepy z odzieżą i obuwiem kończą kwartał z przytupem

Foto: Bloomberg

Trzeci kalendarzowy kwartał 2024 r. przyniósł odzieżowym detalistom różne wyniki. W branży widać podmioty, które poradziły sobie w tym okresie lepiej niż rok temu i lepiej niż w pierwszej połowie roku, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu. Nie ma jednak jednego wspólnego mianownika, do którego można by sprowadzić powody ożywienia. Wyższą sprzedaż widać u firm e-commerce, ale też u producentów, którzy realizowali w minionym kwartale zamówienia dla dużych kontrahentów: innych firm czy administracji publicznej.

Szefowie giełdowych spółek z nadzieją czekają teraz na rezultaty ostatniego kwartału Październik przyniósł na razie zmianę pogody, która jest niekorzystna dla handlujących.

Półrocze zysków

W pierwszym półroczu br. dziesięciu notowanych na GPW detalistów prowadzących sprzedaż odzieży i obuwia uzyskało w sumie przychody o 10 proc. wyższe niż przed rokiem (sięgnęły 16,3 mld zł) oraz jako sektor istotnie poprawiły rentowność zarówno na poziomie EBITDA, jak i zysku netto – wynika z zestawienia danych przygotowanego przez „Parkiet”. Na takie zestawienie dla trzeciego kwartału przyjdzie czas. Jak na razie pierwszymi wynikami za ten okres podzieliły się takie firmy jak sprzedający galanterię skórzaną Wittchen czy Answear.com, handlujący obuwiem i odzieżą oraz akcesoriami dla domu przede wszystkim online.

Dwie prędkości

W pierwszym przypadku trudno mówić o udanym kwartale. Przychody Wittchenu spadły rok do roku o 10 proc., do 115,3 mln zł. Tym samym spadki pogłębiły się w porównaniu z pierwszym półroczem (wtedy przychody firmy były tylko o 0,5 proc. niższe niż rok wcześniej) i narastająco po dziewięciu miesiącach br. są o 4 proc. niższe niż rok wcześniej: wynoszą niecałe 335 mln zł. – Obserwujemy utrzymującą się dużą ostrożność w wydatkach polskich konsumentów, czego potwierdzeniem są publikowane przez GUS bardzo słabe dane dotyczące sprzedaży detalicznej w kategorii „tekstylia, odzież, obuwie”. Wskazują one na kilkunastoprocentowe spadki rok do roku – komentował Jędrzej Wittchen, prezes i główny akcjonariusz spółki. Firma obserwowała też zastój konsumpcji w Niemczech i narzekała także na relatywnie wysokie temperatury.

Za to Answear.com wykazało w III kw. wzrost przychodów szybszy niż w każdym z dwóch kwartałów br. Jej sprzedaż urosła o 26 proc. rok do roku do 344 mln zł. Dla porównania, po półroczu była o 13,6 proc. wyższa niż przed rokiem. Krzysztof Bajołek, prezes firmy, podkreśla, że efekty zaczęła przynosić dobrze dobrana kolekcja jesienna oraz intensywne działania marketingowe. Jak dodaje, z optymizmem patrzy w IV kwartał.

Wrześniowe ożywienie

Obraz trzeciego kwartału można też odczytać z miesięcznych danych tych firm, które je jeszcze publikują.

Według obliczeń „Parkietu” Wojas w okresie lipiec–wrzesień miał 103 mln zł przychodu i były one o prawie 10 proc. wyższe niż przed rokiem. To zasługa przede wszystkim bardzo dobrego września, w którym spółka zanotowała blisko 100-proc. wzrost przychodów za sprawą zleceń hurtowych (zapewne dla wojska).

Natomiast dla Esotiq & Henderson trzeci kwartał był słabszy niż rok temu. Przychody firmy spadły w tym czasie o około 3,5 proc., do 79 mln zł. Winny był słaby sierpień. We wrześniu grupa zanotowała dodatnią dynamikę: jej przychody urosły rok do roku o 14 proc.

O tym, że wrzesień to dobry miesiąc, mówili też już szefowie LPP i CCC. W okresie od 1 sierpnia do 22 września CCC zanotowało 19-proc. wzrost przychodów. Czy trend utrzymuje się w październiku? Ze strony CCC słyszymy, że jej szef jest nadal zadowolony z wyników, a kilka cieplejszych dni nie zmienia faktu, że widać wyraźną zmianę aury, co dla sektora jest dobre.

Trzeci kalendarzowy kwartał 2024 r. przyniósł odzieżowym detalistom różne wyniki. W branży widać podmioty, które poradziły sobie w tym okresie lepiej niż rok temu i lepiej niż w pierwszej połowie roku, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu. Nie ma jednak jednego wspólnego mianownika, do którego można by sprowadzić powody ożywienia. Wyższą sprzedaż widać u firm e-commerce, ale też u producentów, którzy realizowali w minionym kwartale zamówienia dla dużych kontrahentów: innych firm czy administracji publicznej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Polskie firmy padają przez konkurencję z Chin. Nowe przepisy UE mogą je dobić
Handel
Eurocash dołącza do wojny cenowej. Surówka: pokażemy skalę polskiego rynku
Handel
Zakupy stanieją? 15 tys. małych sklepów chce więcej promocji i niższych cen
Handel
Lidl podnosi poprzeczkę. Wyzwanie dla Biedronki