Polacy rzucili się na letnie wyprzedaże w internecie. Firmy narzekają na duże zwroty

Firmy logistyczne szacują, że podczas letnich wyprzedaży liczba zamówień i zwrotów na polskim rynku e-commerce może wzrosnąć nawet dwukrotnie w porównaniu do pozostałych okresów roku

Publikacja: 22.07.2024 16:27

Polacy rzucili się na letnie wyprzedaże w internecie. Firmy narzekają na duże zwroty

Foto: Adobe Stock

Zwroty stanowią 15,8 proc. zamówień w polskim e-commerce, co odpowiada ok. 2,3 mld zł, zatem to wyzwanie dla firm, jak ponownie te produkty skierować do sprzedaży. Według danych ID Logistics, jednego z wiodących operatorów logistycznych, liczba zwrotów w tym czasie wzrasta niemal dwukrotnie.

Zwroty się podwoją

- Obsługiwany przez nas magazyn jednej z wiodących marek modowych zanotował liczbę zwrotów w czerwcu aż 90 proc. większą niż w lutym. Wyzwaniem jest jednak nie tylko skala procesów, które należy obsłużyć – mówi Michał Wochna, dyrektor operacyjny w ID Logistics. - W tym szczególnym momencie w roku ważne jest też, by zwrócony produkt jak najszybciej mógł ponownie trafić do sprzedaży. Co więcej, zanim ponownie pojawi się on na półkach lub platformie e-commerce, musi przejść przynajmniej od 3 do nawet 7 etapów tzw. regeneracji, obejmujących weryfikację zgodności z zamówieniem, ocenę jakości, naprawy, prasowanie i przepakowanie – dodaje.

Czytaj więcej

Sprzedaż detaliczna wzrosła zaskakująco słabo. Co się dzieje?

Firmy przyznają, że sezon faktycznie jest dobry. - Rzeczywiście w naszych markach widzimy wzmożony popyt w internecie – szczególnie w Reserved, House i Cropp, gdzie sprzedaż rośnie rok do roku o około 20 proc. Z jednej strony to efekt wyjazdów wakacyjnych łączących się często z potrzebą uzupełnienia garderoby. Z drugiej, to skutek atrakcyjnych promocji – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP. - W ślad za tym daje się zaobserwować wzmożoną skalę zwrotów, ale jest to sytuacja często spotykana w okresach wyprzedaży. Klient woli kupić więcej i następnie dokonać zwrotu aniżeli stracić szansę na atrakcyjną promocję. To tzw. efekt łapania okazji zakupowych – dodaje.

- Polacy chętnie korzystają z promocji i również nasze festiwale zakupowe cieszą się zwiększonym ruchem na stronie. Dzieje się tak zarówno w przypadku regularnych wydarzeń zakupowych takich jak Allegro Days, jak również tych sezonowych jak np. trwające właśnie Summer Sale – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. Zwraca uwagę, że jak wynika z niedawno opublikowanego raportu Customer Journey 2024, stabilizują się nastroje konsumentów. - Warto jednak zauważyć, że ponad połowa badanych nadal kupuje w bardziej przemyślany sposób niż wcześniej oraz stara się wydawać jak najmniej i oszczędzać. Wśród konsumentów szczególnie popularny jest trend Smart Shoppingu – podkreśla Marcin Gruszka. Nie oznacza on kupowania zawsze najtaniej, ale przekłada się na poszukiwanie równowagi między jakością a atrakcyjną ceną.

Polacy kupują ubrania

Rynek zyskuje na tym trendzie, a zwyczaje zakupowe Polaków zawsze mocno koncentrowały się wokół różnego rodzaju cenowych okazji. - Według najnowszego raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024” Izby Gospodarki Elektronicznej co piąty Polak kupuje, bo zobaczył promocję, przymierzył/przetestował produkt (wzrost o 9 pkt. proc.) lub zobaczył reklamę produktu – 17 proc., wzrost o 10 pkt. proc. – mówi Sebastian Błaszkiewicz , szef sprzedaży w Unity Group. - Przed podjęciem decyzji konsumenci uważnie weryfikują także to, czy obniżki są faktyczne czy pozorowane, a robią to korzystając z “Omnibusowych” narzędzi – dodaje.

- Zwiększone zakupy mogą sugerować ożywienie w branży fashion – letni sezon 2023 był tu słaby, ze względu na wysoką inflację, wzrost cen i ograniczenie wydatków na zbytki, do których część Polaków zaliczyła nowe ubrania – mówi Damian Siusta, manager ds. rozwoju biznesu w Postis w Polsce. - Letnie wyprzedaże przyciągają klientów atrakcyjnymi cenami a jednocześnie promocje mogą skłaniać konsumentów do szybkich, nieprzemyślanych transakcji – dodaje.

Anna Kozłowska, prezes Finiaty zwraca uwagę, że wzrost zainteresowania wyprzedażami może również świadczyć o dążeniu konsumentów do większych oszczędności. - Obecna sytuacja gospodarcza sprawia, że Polacy są bardziej świadomi swoich wydatków i chętniej korzystają z okazji, które pozwalają im zaoszczędzić. stają się więc nie tylko szansą na zakup tańszych produktów, ale również strategią na radzenie sobie z rosnącymi kosztami życia – mówi.

Zwroty stanowią 15,8 proc. zamówień w polskim e-commerce, co odpowiada ok. 2,3 mld zł, zatem to wyzwanie dla firm, jak ponownie te produkty skierować do sprzedaży. Według danych ID Logistics, jednego z wiodących operatorów logistycznych, liczba zwrotów w tym czasie wzrasta niemal dwukrotnie.

Zwroty się podwoją

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mieli walczyć z Żabką. Teraz mogą zmienić właściciela
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki