Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin

Rząd w Pekinie wspiera na wszelkie sposoby sprzedaż eksportową za pośrednictwem platform internetowych. W efekcie unijni sprzedawcy nie mają szans na realną konkurencję.

Aktualizacja: 27.05.2024 09:42 Publikacja: 27.05.2024 04:30

Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin

Foto: Adobe Stock

Dopłaty do przesyłek, specjalne stawki i zwolnienia podatkowe, dotacje dostępne właściwie dla wszystkich sprzedawców w specjalnych strefach przemysłowych – to mechanizmy, jakie stosuje rząd Chin, by wspierać eksport za pośrednictwem kanału internetowego – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, który pierwsza opisuje „Rzeczpospolita”.

Daje to efekty: chiński eksport przez e-commerce urósł w 2023 r. 20 proc. r./r., choć ten konwencjonalny w zasadzie się nie zmienił. Raport przytacza dane iResearch, według których – choć władze chińskie podają wartość sprzedaży e-commerce w 2023 r. na około 1,83 biliona rmb (ponad 260 mld dol.) – to szacunki analityków wskazują na wartość niemal 7,9 biliona rmb (1,1 biliona dolarów). Nawet jeśli te są również zawyżone, to te z oficjalnych statystyk są zdecydowanie za niskie.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity